Biuro nieruchomości Toruń. Agencja nieruchomości Toruń. Marketing nieruchomości

Modele uzyskiwania wynagrodzenia przez agenta nieruchomości

Udostępnij

Wielu z klientów, którzy planują rozpocząć współpracę z pośrednikiem w obrocie nieruchomościami (albo już taką podjęli), zastanawia się, za co agent nieruchomości tak naprawdę pobiera wynagrodzenie. Ponadto, klienci często pytają o to, jakie modele wynagradzania agentów funkcjonują na rynku. Warto się temu tematowi bliżej przyjrzeć- tym bardziej, że wokół rozliczania usługi pośrednictwa narosło wiele mitów, półprawd i niedopowiedzeń. Jak zatem rozliczana jest usługa pośrednictwa?

Umowa rezultatu, czyli model prowizyjny.

Pierwszym i najczęściej spotykanym modelem na rynku nieruchomości, jest tak zwane wynagrodzenie prowizyjne. Jak łatwo się domyślić, prowizja zakłada uzyskanie zapłaty za wykonaną usługę wyłącznie w momencie dojścia do pewnego, konkretnie określonego w umowie efektu. Najczęściej, będzie nim podpisanie umowy sprzedaży, deweloperskiej czy umowy najmu. I tutaj nie ma za bardzo nad czym się rozwodzić- płacimy agentowi nieruchomości za skutek, który musi być zdefiniowany w umowie pośrednictwa.

Umowa starannego działania, czyli wynagrodzenie za poszczególne czynności.

Drugim modelem wynagradzania pośredników za wykonaną pracę, jest po prostu rozliczanie poszczególnych czynności, które wykonuje nasz specjalista. W tym modelu płacimy pośrednikowi na przykład za przygotowanie sesji zdjęciowej, opisu nieruchomości czy weryfikację stanu prawnego. To oczywiście tylko przykłady, bowiem tych czynności może być zdecydowanie więcej. W tym wariancie, agent nieruchomości nie wiąże uzyskania swojego wynagrodzenia od konkretnego efektu, tylko od wykonania poszczególnych działań. Rezultat jest tutaj mniej istotny- liczą się konkretne, jasno sprecyzowane usługi, które agent dla nas świadczy. Oczywiście, wówczas pośrednik musi zawrzeć w umowie pośrednictwa konkretny cennik tej, czy innej czynności.

Model hybrydowy.

Ostatnim modelem jest tak zwany model hybrydowy- będący połączeniem obu powyższych. Z jednej strony agent otrzymuje zapłatę za konkretne działania (tak jak wyżej zaznaczono, może to być chociażby sesja zdjęciowa itd.), a z drugiej jest motywowany do pracy prowizją, którą otrzymuje od uzyskania konkretnego rezultatu, czyli najczęściej podpisania umowy sprzedaży, najmu czy deweloperskiej.

Co jeszcze warto wiedzieć o usłudze pośrednictwa?

Niezależnie jednak od modelu wynagradzania pośrednika, umowa pośrednictwa (zgodnie z ustawą o gospodarce nieruchomościami) musi być zawarta w formie pisemnej lub elektronicznej, pod rygorem nieważności. Warto zawsze dokładnie przeczytać umowę pośrednictwa przed jej podpisaniem, aby świadomie podjąć decyzję o współpracy z agentem. Dobrą praktyką stosowaną przez profesjonalnych pośredników jest indywidualne ustalanie warunków umowy, a także czytanie jej (punkt po punkcie) razem z klientem i sprawdzanie, czy wszystkie jej zapisy są dla klienta stuprocentowo jasne. Pozwala to uniknąć jakichkolwiek nieporozumień w trakcie trwania współpracy, ale jest też wyrazem pewnej etyki zawodowej, w której pośrednikowi przede wszystkim zależy na zadowoleniu klienta, a dopiero później- na swoim wynagrodzeniu.

Dowiedz się więcej.

Skoro już wiemy, jakie są sposoby i modele wynagradzania pośrednika w obrocie nieruchomościami, warto przyjrzeć się innym kwestiom związanym z usługą pośrednictwa. Poniżej znajdziesz linki do omówienia najistotniejszych z nich:

https://dlnnieruchomosci.pl/czy-posrednicy-z-roznych-biur-powinni-ze-soba-wspolpracowac/

https://dlnnieruchomosci.pl/licencja-posrednika-nieruchomosci/

https://dlnnieruchomosci.pl/czy-posrednik-moze-obslugiwac-jednoczesnie-dwie-strony-tej-samej-transakcji-zarowno-kupujacego-jak-i-sprzedajacego/

Paweł Doliński

Paweł Doliński

Ekspert w branży nieruchomości i marketingu. Licencjonowany pośrednik i zarządca nieruchomości, były dyrektor ds. marketingu w jednej z największych firm deweloperskich w Polsce. Autor setek artykułów eksperckich. Prowadzi marketing biurom nieruchomości i deweloperom na terenie całego kraju. Pomaga klientom indywidualnym i inwestorom w poszukiwaniu lub sprzedaży nieruchomości.

Potrzebujesz podobnych artykułów?

Skontaktuj się, a przygotuję dla Ciebie eksperckie treści