Biuro nieruchomości Toruń. Agencja nieruchomości Toruń. Marketing nieruchomości

Właściciel biura czy szeregowy pracownik- z kim współpraca będzie dla Ciebie korzystniejsza?

Udostępnij

Jeżeli zdecydowałeś się na skorzystanie z usług biura nieruchomości, na pewno zauważyłeś, że na rynku funkcjonuje wiele firm o różnym modelu działania. Niektóre z nich to jednoosobowe działalności, inne to mikroprzedsiębiorstwa zatrudniające kilka osób, a jeszcze inne- kilkunasto, a nawet kilkudziesięcioosobowe zespoły. W dzisiejszym artykule postaram się odpowiedzieć na pytanie, które być może już pojawiło się w Twojej głowie w kontekście analizowania usługi pośrednictwa w obrocie nieruchomościami. A mianowicie- czy lepiej być obsługiwanym przez właściciela firmy, czy przez szeregowego pracownika biura? Poniżej dowiesz się, dlaczego obsługa przez właściciela biura będzie dla Ciebie zawsze korzystniejsza, niż przez szeregowego pracownika firmy.

Po 1- zawsze rozmawiasz z osobą decyzyjną.

Pierwszą i w zasadzie najważniejszą kwestią związaną z byciem obsługiwanym przez właściciela firmy jest to, że zawsze rozmawiasz z osobą decyzyjną. Właściciel firmy, jeżeli na przykład stwierdzi, że promowanie Twojej nieruchomości wymaga większych nakładów finansowych, nie musi nikogo pytać o zgodę. Samodzielnie podejmuje decyzję o zwiększeniu inwestycji w promowanie nieruchomości i zwiększeniu budżetu reklamowego. Co więcej, jeżeli pojawiają się negocjacje odnośnie niemal dowolnej kwestii, szeregowy pracownik musi się każdorazowo upewniać, czy może podjąć taką, a nie inną decyzję.

W przypadku szeregowego pracownika, niemal wszystkie problemy, które mogą być sprawnie rozwiązane na miejscu, muszą być konsultowane- czy to telefonicznie, czy nawet osobiście z szefostwem. Jeżeli obsługuje Cię właściciel firmy, każdorazowo rozmawiasz z osobą, która może swobodnie decydować o dowolnych kwestiach. Dzięki temu, zawsze możesz wynegocjować dla siebie lepsze warunki (zarówno, jeżeli chodzi o wynagrodzenie za usługę, czy też budżet na promocję nieruchomości). Właściciel biura sam podejmuje autonomiczne decyzje i nie musi ich z nikim konsultować- i jest w stanie zrobić dla Ciebie po prostu więcej.

Po 2- właściciel biznesu dba o opinie i zadowolenie klientów.

Każdy właściciel biura nieruchomości dba o to, żeby opinie o marce były jak najlepsze. W końcu to jego biznes! Dlatego też, nawet z wielokrotnie powtarzanych badań jasno wynika, że właściciele firm usługowych zawsze bardziej dbają o klientów, niż szeregowi pracownicy.

Ponadto, właściciel jest związany ze swoją firmą w zasadzie nierozerwalnie. Szeregowy pracownik zawsze z tyłu głowy ma pewną furtkę, mówiącą mu o tym, że w dowolnej chwili może znaleźć zatrudnienie w innym miejscu. I tym momencie dochodzimy do kolejnej, bardzo istotnej kwestii, czyli…

Po 3- rotacja agentów w biurach nieruchomości

Nie wiem, czy zdajesz sobie z tego sprawę, ale ponad 90% osób, które przychodzą do branży pośrednictwa w obrocie nieruchomościami, rezygnuje w okresie do 3 miesięcy od momentu zatrudnienia. Dlaczego tak się dzieje? Przede wszystkim dlatego, że biura nieruchomości w katastrofalny sposób wynagradzają swoich pracowników, oferując jedynie prowizję od sprzedanych/wynajętych nieruchomości, bez żadnej podstawowej pensji. Większość pracowników ekonomicznie nie jest stanie podołać wyzwaniu, jakie niesie ze sobą taki system otrzymywania pensji- niepewnej i nieregularnej.

A jakie ma to dla Ciebie znaczenie? Ano takie, że jeżeli podpisujesz umowę z szeregowym pracownikiem, nigdy tak naprawdę nie wiesz, ile miesięcy popracuje on w swoim biurze. A stroną umowy zawsze jest tak naprawdę firma, a nie agent! Jeżeli agent jest osobą początkującą, istnieje spora szansa, że może zrezygnować w trakcie trwania umowy, którą z Tobą zawarł. A jak dalej potoczy się współpraca z agencją, od której odszedł pracownik? Kto „przejmie” tę ofertę po nim? Tego nie wie nikt. To zawsze loteria.

Z drugiej strony, jeżeli obsługuje Cię właściciel firmy, masz gwarancję, że doprowadzi sprzedaż/wynajem Twojej nieruchomości do końca. Przecież prowadzi ten biznes od lat!

Po 4- profesjonalizm

W punktem numer 3 związany jest kolejny, bardzo negatywny aspekt dotyczący pracy biur nieruchomości. Niestety, przez katastrofalne warunki, które są oferowane swoim pracownikom, większość biur zatrudnia… kogo popadnie. Dosłownie. Zatrudniane są osoby bez jakiegokolwiek doświadczenia w branży, a następnie, drugiego czy trzeciego dnia, taka osoba wysyłana jest do samodzielnego pozyskiwania ofert (najczęściej poprzez natrętny telemarketing).

Praca pośrednika wymaga wielomiesięcznego przygotowania do samodzielnego prowadzenia klienta i oferty jego nieruchomości. Osoby początkujące nie są odpowiednio przygotowywane do pracy z klientami, a ich rola sprowadza się do roli „handlowca” czy też „sprzedawcy”. To największa rynkowa zmora! Pośrednik w obrocie nieruchomościami ma być ekspertem, który zna rozmaite rynkowe, prawne ale i praktyczne aspekty branżowe. Jego zadaniem jest profesjonalne przeprowadzenie Cię przez cały proces transakcji, a sprzedaż jest zaledwie jednym z jego elementów. Podkreślę raz jeszcze: pośrednik ma być ekspertem, doradcą, a dopiero na którymś miejscu z kolei- handlowcem. Redukowanie roli pośrednika do roli sprzedawcy jest największą zmorą rynkową, za którą finalnie cenę płacą klienci.

Jeżeli obsługuje Cię właściciel firmy, masz zdecydowanie większą szansę na to, że zna się na swoim fachu. Nikt przecież nie otworzy biura nieruchomości nie mając pojęcia o tej wymagającej branży!

Po 5- szeregowy agent dzieli się prowizją z biurem.

Być może nie zdajesz sobie sprawy z tego, że około połowa wynagrodzenia, które ustalisz z szeregowym agentem, trafia do kasy agencji, w której pracuje. A co z tego wynika dla Ciebie? Przede wszystkim to, że budżet na promocję Twojej nieruchomości w Internecie jest po prostu mniejszy, niż w przypadku, kiedy obsługuje Cię bezpośrednio właściciel firmy. Właściciel firmy z nikim nie musi dzielić się swoim wynagrodzeniem, w związku z czym ma większy budżet na promocję Twojej oferty.

Po 6- lepsze wynagrodzenie dla obsługującej Cię osoby, to więcej zaangażowania i lepsze wyniki.

Z powyższą kwestią związany jest także fakt tego, że właściciel biura jest po prostu lepiej wynagradzany, ponieważ jak wyżej wspomniano, nie musi dzielić się swoją prowizją z biurem. Zastanów się przez chwilę. Jeżeli miałbyś zarobić za wykonanie jakiejś usługi powiedzmy 2000 złotych, albo 4000 złotych, to w którym wariancie Twoja motywacja do pracy będzie większa? Jeżeli obsługuje Cię właściciel firmy, on zarobi na współpracy z Tobą po prostu więcej. I jednocześnie- zdecydowanie bardziej się zaangażuje.

Po 7- właścicielowi biura będzie zależało na sprawnym i skutecznym działaniu.

Właściciel biura ma też jeszcze inną motywację do sprawnego i skutecznego działania, które zakończy się sprzedażą Twojej nieruchomości. A są to… koszty prowadzenia konkretnej oferty. Portale ogłoszeniowe systematycznie podnoszą cenę wystawiania ogłoszeń i promowań. Do tego dochodzą inne wydatki- dlatego właśnie, właścicielowi biura zależy na jak najszybszej transakcji, ponieważ koszty są stałe, a wynagrodzenie uzyskuje najczęściej (przynajmniej element prowizyjny) dopiero w momencie sprzedaży/wynajęcia nieruchomości. Szeregowy pracownik się tym w ogóle nie przejmuje- wszak nie partycypuje on w comiesięcznych kosztach promowania oferty w Internecie.

Po 8- jeżeli obsługuje Cię właściciel biura, wówczas… nie ma wymówek!

Jeżeli obsługuje Cię właściciel biura, nie może on stosować żadnych wymówek, jeśli brakowałoby zapowiadanego sukcesu. W tym wariancie wszystko, od A do Z, spoczywa na barkach właściciela biura. Cała odpowiedzialność za transakcję jest tylko w jego rękach. Szeregowy pracownik zawsze może powiedzieć, że nie otrzymał chociażby zgody na zwiększenie budżetu promowania oferty. Może powiedzieć, że szef nie wyraził zgody na jakieś działanie, które mogłoby zwiększyć zainteresowanie Twoją nieruchomością. Może mieć milion wymówek.

Właściciel firmy nie ma żadnej. To on decyduje o prowadzeniu oferty i na nim spoczywa cała odpowiedzialność.

Paweł Doliński

Paweł Doliński

Ekspert w branży nieruchomości i marketingu. Licencjonowany pośrednik i zarządca nieruchomości, były dyrektor ds. marketingu w jednej z największych firm deweloperskich w Polsce. Autor setek artykułów eksperckich. Prowadzi marketing biurom nieruchomości i deweloperom na terenie całego kraju. Pomaga klientom indywidualnym i inwestorom w poszukiwaniu lub sprzedaży nieruchomości.

Potrzebujesz podobnych artykułów?

Skontaktuj się, a przygotuję dla Ciebie eksperckie treści