Biuro nieruchomości Toruń. Agencja nieruchomości Toruń. Marketing nieruchomości

Copywriter nieruchomości- co może dla Ciebie napisać?

Udostępnij

Copywriter nieruchomości- co może dla Ciebie napisać?

Copywriter w branży nieruchomości to jeden z podstawowych specjalistów marketingowych, który może pomóc Ci w sprzedaży Twoich mieszkań, domów czy innych nieruchomości. Mało kto jednak wie, że prawdziwy artysta słowa może zrobić dla Ciebie zdecydowanie więcej. I temu właśnie poświęcony będzie dzisiejszy artykuł- dowiesz się z niego, czym dokładnie zajmuje się copywriter, jak wybrać idealnego autora do Twojego projektu, a także jak rozliczać się z tego typu specjalistą. Zapraszam do lektury!

 

Spis treści:

  • Czym tak naprawdę zajmuje się copywriter

  • Jak wybrać odpowiedniego copywritera

  • Jak rozlicza się usługę pisania tekstów

  • Na co uważać, rozliczając się z autorem treści

  • Podsumowanie artykułu w pigułce- dla oszczędzających czas 🙂

Copywriter nieruchomości- czym tak naprawdę się zajmuje?

Jeżeli zastanawiasz się, czym tak naprawdę zajmuje się copywriter w branży nieruchomości, śpieszę z odpowiedzią. Najważniejsze zadania copywritera to:

 

  • pisanie tekstów do ofert nieruchomości/ogłoszeń na portale/ulotek/folderów sprzedażowych/mailingów i newsletterów

  • pisanie tekstów na stronę internetową, artykułów eksperckich, e-booków, raportów i tekstów blogowych

  • tworzenie haseł reklamowych, wymyślanie nazw firm, poszczególnych projektów czy osiedli deweloperskich

  • pisanie tekstów SEO (pozycjonerskich). Czyli takich, które będą pozycjonowały Twoją stronę w wyszukiwarce Google.

 

Szerzej o tym, co tworzy copywriter w branży nieruchomości, piszę w tym artykule. W dzisiejszym wpisie przyjrzymy się przede wszystkim temu, jak wybrać specjalistę, który będzie idealnie pasował do Twojego projektu.

 

Jak wybrać copywritera? Zacznijmy od… doświadczenia i specjalizacji

Obecnie, oprócz działania na rynku nieruchomości, prowadzę jedną z największych agencji copywriterskich w Polsce. Obsługujemy klientów z niemal wszystkich branż- i sam twierdzę, jak i uczę swoich pracowników, że copywriter powinien umieć odnaleźć się w realiach każdej tematyki. Z drugiej jednak strony, nie ulega wątpliwości, że idealnym układem jest sytuacja, w której każdy copywriter ma swoją specjalizację. Swój mały konik; branżę, w której się obraca i posiada na jej temat szeroką, ekspercką wiedzę. To naprawdę ułatwia i usprawnia bardzo wiele rzeczy.

 

Dlaczego warto zdecydować się na copywritera, który posiada doświadczenie w branży nieruchomości, a nie tylko w pisaniu?

Po pierwsze, taki copywriter jest po prostu obeznany w świecie nieruchomości. Wie bardzo wiele nie tylko o kwestiach merytorycznych, ale i o zwyczajach czy nowinkach w branży. Dzięki temu, napisze zdecydowanie bardziej bogaty i jakościowy tekst. Ponadto, łatwiej będzie Ci się dogadać z osobą, która rozumie modele prowadzenia danego biznesu, czy po prostu… oczekiwania i potrzeby Twoich docelowych klientów. Przykładowo, mi naprawdę zdecydowanie łatwiej jest się odnaleźć w zleceniach dla deweloperów, biur nieruchomości, czy dla podmiotów zajmujących się najmem okazjonalnym, niż przy zleceniach od firm parających się pomocą drogową czy medycyną estetyczną.

 

Dlaczego?

Dla przykładu- obsługując firmy zajmujące się najmem okazjonalnym, od razu wiem, kto jest klientem takich podmiotów. Mam także świadomość, z jakimi problemami wiąże się wynajmowanie mieszkań w Polsce. Przez bowiem lata swojej aktywności na rynku, wynająłem swoim klientom setki nieruchomości- i doskonale wiem, jakie obawy posiadają dzisiaj właściciele mieszkań. Wręcz do bólu rozumiem, jak bardzo ustawa o ochronie praw lokatorów ogranicza wynajmującym pole manewru i z jakim ryzykiem wiąże się nieumiejętne wynajęcie swojej nieruchomości. Ale to zrozumie wyłącznie osoba, która na co dzień obraca się w branży nieruchomości. I przynajmniej nie będzie myliła wynajmującego z najemcą :).

Copywriter nieruchomości- poznaj więcej szczegółów

Niestety, nie zrozumie tego ktoś, kto o nieruchomościach wyłącznie tylko słyszał z opowieści, lub czytał o nich na portalach branżowych. Dzięki doświadczeniu w branży nieruchomości, copywriter od początku rozumie problemy, z jakimi borykają się Twoi klienci. Od samego początku może zatem niczym laserem naświetlić grupę docelową i napisać tekst, który perfekcyjnie trafi do obaw czy potrzeb finalnego odbiorcy tekstu. Może dzięki temu także poruszyć jego emocje i wywołać potrzebę posiadania produktu, albo potrzebę skorzystania z konkretnej usługi.

 

Rozumiejąc na przykład sposób myślenia inwestorów, copywriter może dokładnie dostosować tekst także do ich oczekiwań. Copywriter nieruchomościowy doskonale wie, jak bardzo inwestorów frustruje inflacja i spadek wartości ich oszczędności. Dzięki temu, jest w stanie wywołać odpowiednie emocje (np. ból), a następnie podać na tacy idealne rozwiązanie, które ten ból ukoi. Na tym właśnie polega tworzenie dobrych tekstów sprzedażowych, które trafią idealnie w potrzeby i troski odbiorcy. Są to teksty, które od razu podadzą idealne rozwiązanie problemu- a rozwiązaniem tym będzie oczywiście… Twój produkt lub usługa.

 

Mogę tych przykładów mnożyć- po prostu, dzięki doświadczeniu w branży nieruchomości i jako osoba, która napisała tysiące tekstów dla podmiotów w branży, od pierwszego momentu mogę ze swoim zleceniodawcą rozmawiać o konkretach.

 

Nie musi mi on przez długi czas tłumaczyć, jak wygląda jego biznes. Doskonale wiem, jak pracują biura nieruchomości, deweloperzy czy osoby zajmujące się inwestowaniem. A to dlatego, że posiadam namacalne doświadczenie w każdej z tych branż. I dzięki temu, że na co dzień obracam się wśród takich osób działając na rynku nieruchomości, od początku wiem, czego oczekują oni od tekstów. I to niezależnie od tego, czy mówimy o treściach do ofert nieruchomości, eksperckich artykułach na bloga, czy też e-booków lub postach na social media. I to jest esencja pracy copywritera w nieruchomościach- bycie ekspertem w swojej branży.

 

Copywriter nieruchomości- specjalizacja to także… bycie na bieżąco ze zmianami w prawie

Jeżeli copywriter faktycznie interesuje się i działa w branży nieruchomości, będzie wiedział o wszystkich zmianach na rynku. Branża nieruchomości jest relatywnie dynamiczną branżą- przepisy zmieniają się dość często, a niektóre ze zmian są naprawdę donośne. Kiedy Twój copywriter specjalizuje się z branży nieruchomości, naprawdę nie będzie musiał Cię pytać o to, gdzie znaleźć przepisy dotyczące pracy pośredników, regulujących wynajem mieszkań, czy też pytać Cię o to, na czym polega nowelizacja ustawy deweloperskiej. On to wszystko będzie wiedział- obraca się bowiem w tej branży, zakładam, od lat. I zarówno ze zmianami w prawie, jak i praktycznymi aspektami z tym związanymi, będzie po prostu zaznajomiony.

 

Wybierając zatem idealnego specjalistę do Twojego projektu, postaw na osobę zarówno z doświadczeniem w pisaniu, jak i stricte w branży nieruchomości.

 

Jak rozliczać się z copywriterem nieruchomościowym?

Tak naprawdę, istnieją dwie podstawowe metody rozliczania się z copywriterem:

 

rozliczenie ilościowe

rozliczenie projektowe

 

Rozliczenie ilościowe

Ilościowe rozliczenie z copywriterem polega na wynagrodzeniu wypłacanym od konkretnej objętości tekstu. Najczęściej, rozlicza się to w znakach ze spacjami (w Polsce), zaś za granicą, najczęściej klienci rozliczają się od ilości słów (wyrazów). Oczywiście, istnieje jeszcze kilka innych, mniej popularnych przeliczników, jak na przykład rozliczenie za znaki bez spacji, lub znormalizowany maszynopis (1800 znaków ze spacjami, głównie w kontekście książek). Są one jednak znacznie rzadziej spotykane przy współpracy z copywriterem nieruchomościowym.

 

Rozliczenie ilościowe znajduje zastosowanie przede wszystkim przy artykułach, e-bookach czy wpisach na bloga. Szczególnie, kiedy mówimy o treściach dostosowanych do wymogów SEO (pozycjonowania w wyszukiwarkach), rozliczenie ilościowe jest jedynym rozsądnym sposobem wynagradzania copywritera. Tym bardziej, że często wytyczne do tekstów SEO przygotowywane przez agencje pozycjonerskie wręcz zawierają ściśle określoną długość treści- i copywriter musi się tego skrupulatnie trzymać.

 

Rozliczenie projektowe

Coraz częściej, szczególnie doświadczeni copywriterzy, stosują w pewnych kontekstach rozliczenie projektowe- czyli, jak sama nazwa wskazuje, rozliczenie za konkretny projekt. A czym się ono różni od rozliczenia ilościowego? Rozliczając się za projekt, zleceniodawca płaci copywriterowi za konkretne zlecenie. Niezależnie zatem od tego, ile finalnie słów lub znaków wyjdzie przy tekście do ulotek czy przy tekście sprzedażowym, copywriter otrzyma tę samą stawkę. Typowymi zleceniami, gdzie jedynym dopuszczalnym rozliczeniem jest zapłata za projekt, jest tak zwany copywriting kreatywny- czyli wymyślanie nazw firm, haseł czy sloganów reklamowych. Tutaj, rozliczenie za projekt jest jedynym rozsądnym rozwiązaniem- nieco dziwne byłoby bowiem rozliczenie inaczej copywritera za na przykład slogan złożony z trzech słów, zamiast dwóch :).

 

Rozliczenie ilościowe vs rozliczenie projektowe- które jest lepsze podczas współpracy z copywriterem w nieruchomościach?

Copywriter w nieruchomościach powinien rozliczać się, w zależności od rodzaju zlecenia, na oba sposoby. Wszelkiego rodzaju content (czyli blogi, artykuły, e-booki i inne, dłuższe formy) są niemal zawsze rozliczane na podstawie znaków ze spacjami. Copywriting kreatywny, czyli wymyślanie haseł, sloganów czy nazw firm, zawsze rozliczany jest od projektu.

 

Branżowe debaty najczęściej dotyczą rozliczenia tekstów stricte sprzedażowych. Z jednej strony, są to nieco dłuższe teksty, niż, hasło reklamowe lub slogan. Z drugiej strony, są to treści krótsze, niż artykuły czy e-booki. Z trzeciej strony- i moim zdaniem, najistotniejszej- tekst sprzedażowy ma przede wszystkim sprzedawać. Wywoływać określone emocje i zachęcać klienta do działania. I o efekt tutaj chodzi, nie zaś o konkretną długość tekstu.

 

Dlatego też, copywriting sprzedażowy osobiście rozliczam od projektu- tym bardziej, że rozliczanie takiego zlecenia od ilości znaków zawsze jest pokusą dla copywritera, aby teksty niepotrzebnie wydłużać. Tekst sprzedażowy, na przykład do poszczególnych zakładek na stronę internetową, powinien przede wszystkim realizować swój cel. I moim zdaniem- nie ma znaczenia, czy tekst ma 500 czy 1000 znaków ze spacjami.

 

Jak zatem doradzam rozliczać się z copywriterami?

W kontekście wszelkich, długich form tekstu- blogów, artykułów, e-booków czy opisów produktów- zdecydowanie ilościowo. Najczęściej rozliczenie ilościowe odbywa się w Polsce w przeliczeniu na 1000 znaków ze spacjami. Stawki profesjonalnych copywriterów oscylują od około 40 do nawet 100 złotych za 1000 znaków ze spacjami. Wszystko zależy od doświadczenia, wiedzy, tematu, jak i profesjonalizmu copywritera.

 

W kontekście krótkich form: haseł reklamowych czy sloganów, jaki i nawet nieco dłuższych- tekstów perswazyjnych czy sprzedażowych- doradzam rozliczać się od projektu. Nie ma bowiem znaczenia, ile tekstu faktycznie wyjdzie. Taki tekst ma spełniać swoją perswazyjną rolę i skłonić klienta do jakiegoś działania. I jeżeli copywriter potrafi zrobić to w zaledwie kilku zdaniach- chwała mu za to. Z drugiej strony należy pamiętać, że zbyt długie treści sprzedażowe nie tylko nie przekonają klienta do wykonania kolejnego kroku, co wręcz go do niego zniechęcą. W tym przypadku, naprawdę, mniej znaczy więcej. Paradoksalnie jednak, to krótkie formy copywritingu, takie jak wymyślanie haseł czy sloganów, zajmują zdecydowanie więcej czasu, niż napisanie nawet obszernego artykułu. Dlatego nie zdziw się, jeżeli copywriter będzie oczekiwał porównywalnej stawki za wymyślenie chwytliwego hasła, co za napisanie krótkiego artykułu.

 

Wskazówka odnośnie copywritingu sprzedażowego

Wracając jeszcze na chwilę do kwestii długości poszczególnych tekstów. Spójrz na teksty na poszczególnych podstronach na mojej witrynie- treści jest relatywnie niewiele. Jest tak, ponieważ te teksty mają zachęcić klienta do kontaktu ze mną- i na tym rola tekstu sprzedażowego się po prostu kończy. W przypadku artykułów blogowych (takiego jak ten, który właśnie czytasz), sytuacja jest zgoła odmienna. Te teksty są zdecydowanie dłuższe, z wielu powodów. Po pierwsze dlatego, że dzielę się w nich swoją wiedzą i chcę za każdym razem wyczerpać dane zagadnienie. Ponadto, są to teksty dostosowane do wymogów SEO. Siłą rzeczy będą znacznie, znacznie dłuższe.

 

Copywriter nieruchomości. Rola tekstu a jego długość

Widzisz różnicę? Dlatego też, zawsze trzeba sobie zadać pytanie o to, jaka jest rola tekstu. Co chcemy dzięki niemu osiągnąć, jaki mamy cel. Tekst jest wyłącznie narzędziem- i to on powinien być dostosowany do celu, a nie cel do tekstu. Copywriter ma być przede wszystkim skuteczny. I osiągać cele, jakie postawił przed nim zleceniodawca.

 

Copywriter w nieruchomościach powinien również doradzać klientom w kontekście przygotowania konkretnych treści. Często klienci po rozmowie ze mną zaczynają rozumieć, że przykładowo teksty na stronę internetową mają za zadanie przede wszystkim sprzedawać- a nie spełniać jakiekolwiek, odgórne wymagania dotyczące długości. Natomiast z niektórymi formami tekstu, jak na przykład przy artykułach czy blogach pisanych pod SEO- określenie długości tekstu jest wręcz kluczowe, aby copywriter wiedział, ile treści przygotować. Mało tego! W przypadku artykułów prasowych, wydawca z pewnością określi bardzo precyzyjnie ilość znaków ze spacjami, w jakich copywriter będzie musiał się zmieścić. Ma to związek z tym, że poszczególne sekcje w gazetach czy portalach newsowych mają jasno sprecyzowaną przestrzeń, którą mogą zająć. Tego typu kwestie należy zawsze ustalić z copywriterem nieruchomościowym przed rozpoczęciem przez niego prac.

 

Wynagrodzenie copywritera- unikaj pośredników fakturowych przy rozliczaniu usług copywriterskich

Każdorazowo, kiedy wybierasz copywritera do współpracy, decyduj się wyłącznie na osoby prowadzące własną działalność gospodarczą (ewentualnie spółkę z o.o.).

 

Dlaczego?

Branża kreatywna (czyli między innymi copywriting) w dużej mierze zagospodarowana jest przez freelancerów- czyli tak zwanych „wolnych strzelców”. Są to osoby, które przyjmują zlecenia na pisanie tekstów i tym zarabiają na życie. W większości jednak, freelancerami są osoby dopiero początkujące w branży copywritingu, nie posiadające nawet założonej działalności gospodarczej.

 

I nie chodzi tu tylko o brak możliwości wystawienia faktury na własny rachunek czy konieczność podpisywania umowy o dzieło/zlecenia. Nie wspominając oczywiście o całym szeregu obowiązków podatkowo-księgowych z tym związanych. Niestety, chodzi o coś więcej, niż tylko niepotrzebne formalności. Problem jest zdecydowanie istotniejszy.

 

Copywriter nieruchomości. Dwa powody, dla których powinieneś unikać pośredników fakturowych

Na rynku początkujących freelancerów bardzo popularne ostatnimi czasy stały się pewne platformy, za pośrednictwem których wolni strzelcy mogą wystawić Ci fakturę za wykonaną usługę. W takim układzie, otrzymujesz fakturę i ją opłacasz, a autor tekstów rozlicza się z pośrednikiem, na którego wystawiona jest faktura. Teoretycznie, Ciebie nie powinno to obchodzić, zgadza się? Opłaciłeś swoją fakturę i otrzymałeś teksty. Niestety, sprawa nie jest taka prosta i może przysporzyć Tobie- jako usługobiorcy- sporo problemów.

 

Po pierwsze, takie faktury bardzo często podważane są przez urzędy skarbowe w ramach jakichkolwiek kontroli. Nie wiadomo bowiem kto, i za co je tak naprawdę wystawił. Ale to nie koniec problemów! Kiedy otrzymujesz fakturę od takiego pośrednika, tak naprawdę nie wiesz, kto do końca jest autorem tekstu i kto ponosi za niego odpowiedzialność. Przykładowo, w razie plagiatu, nie masz za bardzo jak dochodzić swoich praw. A, niestety, za plagiat odpowiada najpierw podmiot publikujący teksty (czyli Ty), a dopiero później, w ramach tak zwanego „regresu” możesz dochodzić roszczeń od osoby, która teksty napisała. Tylko… kto tak naprawdę napisał te teksty i kto ponosi za nie odpowiedzialność? Autor, którego nazwisko nawet nie widnieje na fakturze i nie do końca wiadomo, kto nim jest? Czy jest to pośrednik, na którego faktura została wystawiona, czy może jeszcze ktoś inny?

 

Niestety, pośrednik wystawiający fakturę w żaden sposób nie będzie weryfikował, czy teksty, które otrzymałeś od copywritera, nie mają znamion plagiatu. A w razie jakichkolwiek problemów, nawet nie wiesz, kogo ewentualnie pociągnąć do odpowiedzialności. Zapamiętaj zatem złotą zasadę korzystania z usług copywritera: wybieraj wyłącznie twórców posiadających własną działalność gospodarczą i wystawiających faktury we własnym imieniu.

 

Oprócz kwestii odpowiedzialności za teksty, jest to także sygnał, że Twój copywriter na poważnie zajmuje się pisaniem. To sygnał, że nie jest osobą początkującą, która dopiero chce sprawdzić, czy taka praca jej odpowiada.

 

I żeby była jasność. Zdaję sobie sprawę, że każdy ma prawo do szukania własnej drogi w życiu zawodowym. Jednocześnie też, uważam, że branża nieruchomości nie jest branżą, na której początkujący copywriterzy powinni testować swoje pisarskie umiejętności. Temu celowi dedykowanych jest szereg innych miejsc- na przykład praktyki w agencjach marketingowych, publikacje w czasopismach studenckich czy prowadzenie social mediów w ramach wolontariatu. Oprócz tego, początkujący copywriterzy mogą też założyć autorskiego, hobbystycznego bloga i szlifować posługiwanie się słowem na jego łamach. Kiedy jednak mówimy o poważnym biznesie- postaw na doświadczone osoby w branży copywritingu.

 

Podsumowując dzisiejszy artykuł w pigułce:

 

Copywriter w branży nieruchomości to osoba, która przygotuje dla Ciebie teksty sprzedażowe, na stronę internetową, bloga czy social media. Opracuje także artykuły eksperckie i do prasy, e-booki, a także stworzy kreatywne hasła, slogany i wymyśli nazwę firmy lub osiedla deweloperskiego. Ponadto, będzie w stanie zoptymalizować treści pod SEO- czyli pod pozycjonowanie strony internetowej w wyszukiwarce Google, aby Twoja witryna wyświetlała się wyżej w wynikach wyszukiwania na poszczególne frazy kluczowe.

 

Wybierając copywritera nieruchomościowego, wybierz osobę, która ma doświadczenie w branży nieruchomości- a nie wyłącznie w pisaniu. Dzięki temu, teksty będą po prostu lepsze, bowiem będą oparte na doświadczeniu i rozumieniu potrzeb Twoich docelowych klientów. Ponadto, istnieje ogromna szansa, że teksty będą zawierały wartość dodaną- czyli w przypadku artykułów eksperckich będzie to na przykład treść, która wcześniej nie pojawiła się dotąd w Internecie. I to premiuje zarówno wyszukiwarka Google, jak i docenią to Twoi klienci.

 

Wybieraj wyłącznie copywriterów, którzy prowadzą własną działalność gospodarczą. Dzięki temu masz gwarancję, że obsługuje Cię doświadczona osoba, która nie traktuje pisania tekstów jako przelotną pracę na próbę. Ponadto, unikaj copywriterów wystawiających faktury na tak zwanych pośredników fakturowych- nigdy nie masz wówczas gwarancji, kto odpowiada za napisaną treść i ewentualny plagiat.

 

Z copywriterem możesz rozliczyć się za napisane znaki ze spacjami, lub od konkretnego projektu. Dłuższe formy rozlicza się na znaki ze spacjami (od 40 do 100 złotych za 1000 znaków ze spacjami), zaś krótsze formy- od projektu. Tutaj, wycena waha się od kilkuset, do nawet kilku tysięcy złotych za pracę copywritera. Wszystko zależy od objętości i skomplikowania projektu.

 

Jeżeli po lekturze tego artykułu pojawiły się jakieś pytania dotyczące pracy copywritera- skontaktuj się ze mną! Udzielę Ci wszelkich informacji na temat pracy copywritera w branży nieruchomości. Ponadto, jeśli szukasz odpowiedniej osoby do przygotowania treści- również Ci w tym pomogę.

 

Paweł Doliński

Paweł Doliński

Ekspert w branży nieruchomości i marketingu. Licencjonowany pośrednik i zarządca nieruchomości, były dyrektor ds. marketingu w jednej z największych firm deweloperskich w Polsce. Autor setek artykułów eksperckich. Prowadzi marketing biurom nieruchomości i deweloperom na terenie całego kraju. Pomaga klientom indywidualnym i inwestorom w poszukiwaniu lub sprzedaży nieruchomości.

Potrzebujesz podobnych artykułów?

Skontaktuj się, a przygotuję dla Ciebie eksperckie treści