Biuro nieruchomości Toruń. Agencja nieruchomości Toruń. Marketing nieruchomości

Szkolenia dla agentów nieruchomości- czego warto się uczyć?

Udostępnij

Szkolenia dla agentów nieruchomości- czego warto się uczyć?
Szkolenia dla agentów nieruchomości to z pewnością jedna z podstawowych kwestii, które zarówno początkujący, jak i doświadczony pośrednik powinien brać pod uwagę planując inwestycję w… siebie. Branża nieruchomości charakteryzuje się bowiem tym, że systematycznie należy aktualizować swoją wiedzę. W dzisiejszym artykule omówię zatem najważniejsze kwestie, z których powinni edukować się pośrednicy w obrocie nieruchomościami. I to niezależnie od posiadanego stażu w zawodzie! Zapraszam więc do podróży w głąb najważniejszych zagadnień, które wymagają systematycznego udoskonalania w tym wymagającym zawodzie.

Szkolenia dla agentów nieruchomości- zacznijmy od kwestii formalno-prawnych
Szkolenia dla agentów nieruchomości powinny przede wszystkim obejmować wiedzę na temat rozmaitych kwestii formalno-prawnych. Przepisy dotyczące prawa obrotu nieruchomościami, podatków czy innej „papierologii” systematycznie się zmieniają. W związku z tym, należy być na bieżąco z tymi zagadnieniami, aby móc profesjonalnie doradzać klientom- i informować ich o wszelkich niuansach rynkowych, które mogą mieć wręcz kluczowe znaczenie dla pomyślności całej transakcji.

Części z tych informacji należy udzielić klientowi jeszcze przed podjęciem współpracy- może się bowiem okazać, że jeżeli klienta obciążać będzie znaczny podatek dochodowy, po prostu zdecyduje on o wycofaniu się z transakcji. Jako agent nieruchomości nie chciałbyś, aby klient dowiedział się o wysokim podatku od notariusza! To Twój obowiązek, aby sprzedającego uświadomić o pewnych zagadnieniach odpowiednio wcześnie. A formalności to dopiero początek kwestii, z których musisz się systematycznie szkolić.

Zmiany w ustawach? Musisz je znać!
Przykładowo, jeśli doszło do nowelizacji ustawy deweloperskiej, warto znać jej podstawowe założenia. Musisz wiedzieć chociażby,
jaka jest maksymalna wysokość opłaty rezerwacyjnej, którą deweloper może pobrać od klienta. Jeśli zaś zajmujesz się wynajmowaniem lokali mieszkalnych, wówczas ustawa o ochronie praw lokatorów będzie podstawowym aktem prawnym, którego treść powinna być Ci znana. I to mimo tego, że pośrednictwo w obrocie nieruchomościami nie oznacza profesjonalnego doradztwa prawnego! Bez względu na to- pewne kwestie okołotransakcyjne po prostu trzeba znać. Dzięki temu, możemy znacznie lepiej zabezpieczyć interes naszego klienta, albo najzwyczajniej poinformować go o potencjalnych konsekwencjach tego, czy innego wyboru- a klient sam podejmie decyzję, mając jednocześnie znacznie szerszą perspektywę. Właśnie dzięki Twojej wiedzy! To samo dotyczy chociażby świadectw charakterystyki energetycznej należy poinformować klienta o takim obowiązku i ewentualnych konsekwencjach związanych z brakiem jego dostarczenia.

Szkolenia marketingowe- tutaj zmiany następują znacznie szybciej
O ile zmiany w kontekście prawa obrotu nieruchomościami nie następują bardzo często, o tyle kwestie marketingowe ulegają systematycznej aktualizacji. Nawet kilkadziesiąt razy w skali roku! Wystarczy prześledzić chociażby aktualizacje algorytmów Google’a czy Facebooka w ostatnich latach, aby zorientować się, że jedna decyzja któregoś z tych prywatnych gigantów reklamowych potrafi wywrócić marketingowy świat do góry nogami. I są to zmiany, do których wszyscy obecni w reklamie online po prostu muszą się dostosować- inaczej, przegrają na starcie z tymi, którzy odrobią swoją lekcję z
marketingu w biurze nieruchomości.

Szkolenia licencyjne- czy warto?
Istotną grupą szkoleń dla agentów są tak zwane „kursy na licencję pośrednika w obrocie nieruchomościami”. Czy warto w nich uczestniczyć? Zdania na ten temat są podzielone, natomiast należy zwrócić uwagę na kilka kwestii. Mimo tego, że sam licencję pośrednika posiadam, to tak naprawdę… nie ma dzisiaj czegoś takiego jak
licencja agenta nieruchomości. W 2013 roku bowiem uchwalono „ustawę deregulacyjną”, która zniosła jakiekolwiek licencje dla pośredników i zarządców nieruchomości. Dlatego dzisiejsze „licencje” nadawane przez stowarzyszenia powinny nazywać się pewnymi certyfikatami, dyplomami, nie zaś licencjami- bo te w obiegu prawnym już nie funkcjonują od 10 lat.

Abstrahując jednak od powyższych rozważań, w mojej ocenie warto na taki kurs się udać- niezależnie od stowarzyszenia, które wybierzemy, a które takie szkolenia przeprowadza. W ich ramach nauczysz się bowiem absolutnych podstaw obrotu nieruchomościami. Dowiesz się, jak wstępnie analizować stan prawny, jak dochodzi do przeniesienia prawa własności do nieruchomości i co musi się zadziać, aby dokonać tego w prawnie skuteczny sposób.

Szkolenia dla agentów nieruchomości- fotografia to podstawa
Kolejną umiejętnością, która jest konieczna do jakościowego świadczenia usługi pośrednictwa, to oczywiście umiejętność fotografowania wnętrz. Nie oszukujmy się- wszyscy kupujemy przede wszystkim oczami. To właśnie dlatego, tak ważne jest zaprezentowanie nieruchomości na zdjęciach z jak najlepszej perspektywy. Jeżeli zatem nie zamierzasz zatrudniać do każdej sesji zewnętrznego profesjonalisty, konieczne będzie odbycie szkolenia z fotografii wnętrz. Na takim szkoleniu nie tylko nauczysz się doświetlania przestrzeni, ale i pracy ze statywem i w ogóle z aparatem fotograficznym. Dobry sprzęt to absolutny must have- nie oszczędzaj zatem na odpowiednim aparacie, ponieważ jest to inwestycja na wiele, wiele lat. I świadczy o Twoim profesjonalizmie!

Szkolenia sprzedażowe- są istotne, ale nie najważniejsze
Oprócz samej wiedzy merytorycznej, w pracy agenta nieruchomości istotne są również tak zwane „umiejętności miękkie”. A skuteczna sprzedaż i zdolność do przekonywania innych są oczywiście jednymi z nich. Pamiętaj jednak o tym, że jest ogromna różnica pomiędzy uwypuklaniem zalet danej nieruchomości, a manipulowaniem klientem. Etyka zawsze powinna być na pierwszym miejscu! Dlatego rozważ szkolenia sprzedażowe, w ramach których nauczysz się budowania długofalowych, uczciwych relacji z klientem i sprzedaży opartej na doradztwie, a nie jakichkolwiek trików sprzedażowych. Wszelkie sztuczki sprzedażowe są zawsze rozwiązaniem na krótką metę- jeżeli planujesz wieloletnią przygodę z pośrednictwem w obrocie nieruchomościami, to przede wszystkim warto postawić na relacje i ogromną dozę szczerości. Klienci to wyczują i jeśli etycznie ich obsłużysz, wrócą do Ciebie, a po drodze przyślą Ci masę innych osób, które również szukają pomocy na rynku nieruchomości.

Szkolenia z marki osobistej agenta nieruchomości
Niezmiernie ważne w karierze agenta nieruchomości jest także budowanie marki osobistej- czyli tak zwany „personal branding”. Na czym on polega? Głównie na budowaniu swojego wizerunku jako eksperta w branży. Dzięki temu, potencjalni klienci ujrzą w Tobie osobę, która zna się na swoim fachu- i której można bezpiecznie powierzyć pomoc w sprzedaży lub zakupie nieruchomości. Załóż zatem swoje social media już na samym początku kariery w nieruchomościach-
a jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat budowania marki osobistej, przeczytaj ten artykuł.

Szkolenia dla menadżerów, kierowników i właścicieli biur nieruchomości
Jeżeli jesteś właścicielem, menadżerem lub kierownikiem biura nieruchomości, oprócz wszystkich wymienionych wyżej aspektów, musisz także opanować… umiejętność budowania zespołu agentów nieruchomości. To kluczowy warsztat dla każdego lidera w firmie! Musisz bowiem sprawić, aby ludzie chcieli za Tobą podążyć, uczyć się od Ciebie i obdarzyć Cię autorytetem, który jest niezbędny do pełnienia funkcji przełożonego. Poznawaj zatem tajniki prowadzenia grupy agentów, motywowania, uczenia i rozwijania swoich podwładnych. Zyskają na tym wszyscy- zarówno Ty, Twoi pracownicy, jak i finalnie, sami klienci korzystający z usług Twojego biura nieruchomości.

Szkolenia dla agentów nieruchomości. Podsumowanie
Branża pośrednictwa w obrocie nieruchomościami jest dziedziną, która wymaga nieustannego doskonalenia swojego warsztatu. Szkolenia dla agentów nieruchomościami powinny obejmować zarówno kwestie prawne, podatkowe, marketingowe jak i te dotyczące umiejętności miękkich- takich jak skuteczna sprzedaż czy budowanie połączone z prowadzeniem własnego zespołu. Szkol się zatem w różnych miejscach i zdobywaj wiedzę- tylko tak masz szansę na sukces w tej wymagającej branży!

Paweł Doliński

Paweł Doliński

Ekspert w branży nieruchomości i marketingu. Licencjonowany pośrednik i zarządca nieruchomości, były dyrektor ds. marketingu w jednej z największych firm deweloperskich w Polsce. Autor setek artykułów eksperckich. Prowadzi marketing biurom nieruchomości i deweloperom na terenie całego kraju. Pomaga klientom indywidualnym i inwestorom w poszukiwaniu lub sprzedaży nieruchomości.

Potrzebujesz podobnych artykułów?

Skontaktuj się, a przygotuję dla Ciebie eksperckie treści