Biuro nieruchomości Toruń. Agencja nieruchomości Toruń. Marketing nieruchomości

Marka osobista agenta nieruchomości- jak ją zbudować?

Udostępnij

Marka osobista agenta nieruchomości- jak ją zbudować?
Niezależnie od tego, czy dopiero rozpoczynasz swoją przygodę z pośrednictwem w obrocie nieruchomościami, czy też funkcjonujesz już na rynku od kilku lat- z pewnością o uszy obiło Ci się pojęcie „marki osobistej agenta nieruchomości”. A czym jest owa marka i dlaczego warto ją budować? Czy faktycznie jest skutecznym sposobem na pozyskiwanie klientów- zarówno sprzedających nieruchomość, jak i kupujących mieszkanie, dom czy działkę? O tym wszystkim przeczytasz w dzisiejszym artykule!

Marka osobista agenta nieruchomości- czym jest?
Marka osobista agenta nieruchomości to nic innego, jak to, w jaki sposób pośrednik jest postrzegany przez otoczenie zewnętrzne- klientów, potencjalnych klientów, konkurencję, branżowe stowarzyszenia i wszelkich innych uczestników rynku. To pewnego rodzaju „reputacja” w branży, dzięki której można zakotwiczyć się w percepcji obserwatorów w korzystny sposób, ale nie tylko. Dzięki niej, można uzyskać miano eksperta, a co za tym idzie- szereg benefitów. Od tych wizerunkowo-prestiżowych, poprzez rozmaite wyróżnienia i nagrody branżowe, na większej ilości klientów kończąc.

Jak można budować markę osobistą w nieruchomościach?
Markę osobistą w branży nieruchomości można budować na szereg sposobów- a najskuteczniejsze z nich zostaną poniżej szczegółowo opisane. Na początku jednak należy zwrócić uwagę na fakt, że budowanie marki osobistej przypomina zdecydowanie bardziej maraton, niż sprint. Tworzy się ją latami, a nie miesiącami czy tygodniami- pamiętaj o tym zatem już na początku swojej drogi do uzyskania miana eksperta w branży. Wiele osób bowiem popełnia jeden, podstawowy błąd- relatywnie szybko traci zapał i rezygnuje z poszczególnych działań, które mogą przybliżyć je do osiągnięcia zamierzonych celów.

Budowanie marki osobistej to jak rozpędzanie lokomotywy. Bardzo trudno ruszyć ją z miejsca i wprawić w ruch, natomiast kiedy nabierze już prędkości, bardzo trudno również będzie ją zatrzymać- i to jest ta dobra informacja. Budowanie swojej pozycji w branży to zadanie na lata, dlatego pamiętaj o żelaznej konsekwencji i o tym, że pierwsze benefity i przysłowiowe „kupony” od zbudowanej marki będziesz mógł odcinać najszybciej po roku, dwóch, a często nawet więcej pracy, która początkowo nie będzie przynosiła żadnych korzyści. A wyrzeczeń i kosztów będzie przynosiła bardzo, bardzo wiele!

Jak zatem budować swoją markę osobistą jako pośrednik w obrocie nieruchomościami?
Podstawowym miejscem, w którym możesz zaprezentować się światu i przedstawić jako profesjonalista, są oczywiście social media. Dominujących na rynku mamy kilka platform, od których powinieneś zacząć. Wybierz przynajmniej jedną z nich i pamiętaj, aby systematycznie publikować eksperckie treści, dzięki którym zyskasz wizerunek profesjonalisty.

Najistotniejsze social media w życiu agenta nieruchomości:

·       Facebook (zarówno prowadzenie własnego fanpage’a, jak i uczestnictwo w dedykowanych grupach tematycznych)

·       Twitter

·       YouTube

·       TikTok

·       LinkedIn

To, co jest również istotne w kontekście social mediów, to fakt, że są one jednym z najlepszych miejsc do publikacji tak zwanego contentu marketingowego. A czym jest ów content, tak niezwykle istotny w kontekście budowania marki osobistej w zasadzie w dowolnej branży?

Content marketing
Czym jest content marketing?
Najprościej rzecz ujmując, content marketing polega na budowaniu kontaktu z odbiorcą poprzez dostarczanie mu darmowych, jakościowych i eksperckich treści. Co ważne, nie mogą być to materiały stricte sprzedażowe- treści sprzedażowe to nie content! To właśnie odróżnia typowy content marketing od sprzedaży- content to przekazywanie treści i dzielenie się za darmo treścią, która nie niesie ze sobą bezpośredniej intencji sprzedażowej. Oczywiście, content powinien mieć jakiś cel i być jednym z etapów lejka sprzedażowego. Nie zmienia to jednak faktu, że tworząc jakikolwiek content nie organizujesz go bezpośrednio po to, żeby coś komuś sprzedać, tylko po to, żeby użytkownik się czegoś dowiedział. Znalazł odpowiedź na pytanie, które go nurtuje, rozwikłał swój problem właśnie dzięki treści, którą mu dostarczyłeś.

Więcej o content marketingu w nieruchomościach przeczytasz tutaj.

Jakie mamy rodzaje content marketingu?

Video
Coraz częściej można zauważyć w sieci agentów nieruchomości, którzy tworzą video-content właśnie dotyczący rynku nieruchomości. Ten content obejmuje zarówno prezentację ofert, porady dla klientów, czy też porady dla innych agentów nieruchomości. Ciekawym contentem są też rozmaite analizy rynkowe, prognozy czy recenzje książek lub szkoleń. Paleta nieruchomościowego contentu na video-platformach takich jak YouTube jest naprawdę szeroka- i warto z niej korzystać zarówno w ramach autoedukacji, jak i czerpania inspiracji do tworzenia własnych treści.

Webinary
Kolejną z metod na budowanie swojej marki w Internecie, jest oczywiście przeprowadzanie specjalistycznych webinarów, kierowanych do Twojej grupy docelowej. Webinar to nic innego, jak krótkie, najczęściej oscylujące w okolicach jednej godziny spotkania online, mające charakter mini-szkoleń. Przeprowadza się je na żywo, dlatego też nie możesz mieć żadnych oporów przed występami publicznymi- choć tutaj poprzeczka jest zawieszona nieco niżej, niż w przypadku stacjonarnych szkoleń. Całość odbywa się bowiem za pośrednictwem Internetu, zatem osoby z pewną dozą nieśmiałości będą czuły się w ramach webinarów nieco bezpieczniej, niż w przypadku tradycyjnych spotkań na żywo.

Tekst: blogi, artykuły, analizy i poradniki
Oprócz form video, mamy też tekstowe formy content marketingu. Ta gałąź dostarczanych treści obejmuje przede wszystkim prowadzenie autorskiego bloga o nieruchomościach. Na jego łamach możesz dzielić się z czytelnikami swoimi przemyśleniami na temat rynku i tego, co się na nim aktualnie dzieje. Możesz udzielać porad, tłumaczyć rozmaite zawiłości branżowe, czy po prostu edukować klientów na temat tego, jak powinna być świadczona profesjonalna usługa pośrednictwa. Ponadto, możesz ostrzegać klientów przed nieetycznymi praktykami na rynku, takimi jak chociażby wymuszanie prowizji na kupującym.

W ramach bloga możesz przeprowadzać analizy, prognozować, w jaki sposób rynek zachowa się w perspektywie najbliższych miesięcy czy lat, a nawet udzielać porad inwestycyjnych. Słowem- możesz przelać na papier całe swoje doświadczenie i wiedzę. Pamiętaj o jednym- osoba, która ledwo Cię poznała, nic o Tobie nie wie. To Twoim zadaniem jest przekonać ją do tego, że znasz się na nieruchomościach. Budujesz w ten sposób wizerunek profesjonalisty i wzbudzasz zaufanie u potencjalnych klientów.

Dlaczego agenci tak rzadko korzystają z dobrodziejstw content marketingu?
Teoretycznie, można by powiedzieć, że po prostu zajmują się innymi sposobami na budowanie swojego wizerunku i marki osobistej. Z pewnością po części tak właśnie jest. Ja jednak dostrzegam jedną dość charakterystyczną kwestię związaną ze szkoleniami dla początkujących agentów nieruchomości. Mianowicie- na kursach wielokrotnie można usłyszeć twierdzenia, że jako agenci rzekomo nie powinniśmy „za darmo dzielić się swoją wiedzą”. I jeśli miałbym wskazać jedną z mniej rozsądnych rzeczy, które potrafią wygłaszać rozmaite „autorytety” w branży, to byłyby to właśnie stwierdzenia tego typu.

Dlaczego?
Dlatego, że content marketing polega właśnie na dzieleniu się swoją wiedzą za darmo. Istotą contentu jest słynne porzekadło marketingowe: „sprzedaż przy pierwszym kontakcie jest jak oświadczyny na pierwszej randce”. Dzięki darmowym treściom użytkownik (czyli Twój potencjalny klient) jest w stanie w bardzo bezpieczny sposób wejść w interakcję z Twoją marką (w tym przypadku- marką osobistą) i poznać Cię bliżej. Konsumpcja contentu jest idealną okazją do tego, żeby Twój klient mógł przekonać się o tym, że jesteś profesjonalistą. Że wiesz, o czym mówisz. Że może Ci powierzyć nierzadko dobytek swojego życia, a Ty powierzonemu wyzwaniu po prostu podołasz. Szczególnie, jeśli w ramach contentu dzielisz się na przykład case studies- czyli realnymi przykładami Twojej działalności. Przykładami, w których pomogłeś innym klientom znajdującym się w analogicznej sytuacji, co czytelnik Twojego bloga.

Dlatego właśnie w marketingu mówi się o tym, że to content jest królem pozyskiwania klientów (słynne „content is king). Na darmowym contencie powstało mnóstwo wielomiliardowych biznesów. Jeżeli zatem posiadasz wiedzę- podziel się nią ze swoimi odbiorcami. Część z nich zapewne wejdzie w interakcję z Twoją marką jednorazowo, lub też incydentalnie, od przypadku do przypadku. Część jednak będzie to robiła z większą częstotliwością- i zadomowi się na Twoim blogu czy video blogu na dłużej. Później, jeżeli będzie miała jakikolwiek nieruchomościowy problem- zgadnij, do kogo odezwie się w pierwszej kolejności? Ponadto, dzięki contentowi, możesz zbudować prawdziwą społeczność osób, które również będą zainteresowane rynkiem nieruchomości. A od zbudowania społeczności do przekształcenia ich w stałych klientów dzieli Cię zaledwie jeden krok!

Buduj społeczność wokół własnej marki
Jak wyżej wskazałem, dzięki contentowi (ale nie tylko dzięki niemu), możesz zacząć budować prawdziwą społeczność skupioną wokół Twojej marki. A że Twoja marka jest marką osobistą, wiadomym jest, że będą tu decydowały… relacje. Te personalne- z Twoimi obserwatorami, fanami, czy po prostu osobami, które śledzą Twoją działalność zawodową w Internecie. Dzięki zbudowanej społeczności, możesz dostarczać im produkty lub usługi, których potrzebują. A że darzą Cię zaufaniem i sympatią- będziesz pierwszym wyborem, na który się zdecydują, szukając odpowiedniego specjalisty.

Społeczność, która orbituje wokół Twojej marki, warto gdzieś „skatalogować”, jak dziwnie to nie zabrzmi. A mówiąc bardziej przystępnie- musisz zorganizować jakieś miejsce, gdzie Ci ludzie będą mogli się zarówno z Tobą, jak i z innymi fanami po prostu komunikować. Służyć do tego może chociażby dedykowana grupa na facebooku, zamknięte forum, czy kanał na Discordzie. Metod na „zatrzymanie” fanów na dłużej jest całe mnóstwo- niezależnie jednak od formy, na którą się zdecydujesz, z pewnością zorganizowana wokół Ciebie społeczność pozwoli Ci na budowanie poważanej marki osobistej agenta nieruchomości.

Pokaż się światu
Jak jednak zdobyć fanów, jeśli dopiero zaczynasz przygodę z budowaniem swojej marki w Internecie? Pamiętaj- po pierwsze, pokaż się światu. Zaprezentuj siebie, swoje umiejętności i nie bój się krytycznych komentarzy. Kiedyś ten pierwszy krok trzeba będzie wykonać- a im szybciej się na niego zdecydujesz, tym lepiej. Wykorzystaj wszystkie wyżej wskazane metody, ale nie ograniczaj się tylko do nich. Możesz także skorzystać z kilku kolejnych- a spis najciekawszych wraz z omówieniem znajdziesz poniżej.

Występy gościnne
Skoro już wiesz, że warto budować swoją popularność w Internecie, musisz poczynić konkretne kroki, dzięki którym przybliżysz się do swojego celu. Jak jednak zacząć? Jedną ze swoistych „trampolin” do sukcesu w budowaniu swojej marki osobistej na samym jej początku, będą występy gościnne u… znanych osób w branży nieruchomości. Spójrz: Twój bardziej doświadczony kolega po fachu już zebrał konkretną ilość subskrybentów, obserwujących czy po prostu fanów. Mało tego- jeśli prowadzi ukierunkowaną na nieruchomości działalność w Internecie, będzie to wyjątkowo wyselekcjonowana, przefiltrowana grupa odbiorców. Będą to sprofilowani klienci, posiadający dokładnie takie cechy, jakich oczekujesz od swoich przyszłych fanów. A główną z nich będzie oczywiście… zainteresowanie rynkiem nieruchomości.

Współpraca z popularnymi osobami w branży jest świetną metodą na pokazanie się szerszemu gronu odbiorców. Odbiorców sprofilowanych, nieprzypadkowych i ukierunkowanych na rynek. Ci ludzie po występie gościnnym u znanego specjalisty mogą za chwilę stać się Twoimi fanami- dlaczego z tego nie skorzystać? Oczywiście, gościnne występy u znanych specjalistów (czy to w ramach video bloga, czy w ramach artykułu gościnnego na jego stronie internetowej), mogą niemało kosztować. Jeżeli jednak masz dostęp do osoby, która umożliwi Ci taki gościnny występ, powinieneś bez dwóch zdań taką możliwość rozważyć.

Szkolenia
Kolejnym miejscem, gdzie możesz zareklamować swoją osobę, są rozmaite szkolenia na rynku. Każde szkolenie- dłuższe czy krótsze- będzie posiadało przerwy, w których uczestnicy rozmawiają ze sobą, wymieniają się spostrzeżeniami, doświadczeniami, a także wizytówkami czy namiarami. Jest to idealna okazja do tego, żeby pozyskać ciekawe kontakty, z których mogą się urodzić naprawdę owocne współprace. Pamiętaj zatem o tym, żeby szkolić się nie tylko ze względów czysto merytorycznych, ale i w celu budowania tak zwanego „kapitału społecznego”. Tym bardziej, że wiele szkoleń na rynku przewiduje wręcz dedykowane temu moduły- nazywane networkingiem.

Networking
Jak wyżej wspomniałem, część nieruchomościowych szkoleniowców posiada w swojej ofercie kursy rozbudowane o część networkingową. Mogą to być spotkania przy kawie, w restauracji, na bankiecie czy też przy wieczornym drinku. Warto w nich uczestniczyć- to kolejne miejsce, w którym możesz nawiązać inspirujące znajomości i powiększać zasięg swojej marki osobistej. Warto dodać, że niektóre firmy wychodzą naprzeciw tym oczekiwaniom kursantów i wręcz prześcigają w coraz to nowych pomysłach na networking. Pewną nowością, zaczerpniętą z krajów zachodnich jest tak zwany „biznesowy speed dating”, czyli możliwość porozmawiania z każdym z uczestników meetingu przez kilka minut, w celu biznesowego zaprezentowania swojej osoby.

Pamiętaj też o networkingu poza branżą nieruchomości- w wielu miastach funkcjonują lokalne stowarzyszenia czy zrzeszenia przedsiębiorców, gdzie możesz zaprezentować się osobom totalnie spoza branży nieruchomości. To też mogą być Twoi przyszli klienci! Nawiązuj zatem relacje biznesowe, bądź otwarty i zawsze miej przy sobie wizytówki, aby w razie potrzeby zostawić namiar do siebie osobie, którą uznasz za ciekawą i obiecującą pod biznesowym kątem.

Marka osobista agenta nieruchomości- podsumowanie.
Jak widać, marka osobista agenta nieruchomości jest jednym z kluczowych elementów budowania długofalowej strategii marketingowej. Jeżeli jednak po lekturze tego tekstu nasunęły Ci się jakiekolwiek pytania w związku z omawianym tematem- skontaktuj się ze mną, a doradzę Ci najlepiej, jak potrafię.

Paweł Doliński

Paweł Doliński

Ekspert w branży nieruchomości i marketingu. Licencjonowany pośrednik i zarządca nieruchomości, były dyrektor ds. marketingu w jednej z największych firm deweloperskich w Polsce. Autor setek artykułów eksperckich. Prowadzi marketing biurom nieruchomości i deweloperom na terenie całego kraju. Pomaga klientom indywidualnym i inwestorom w poszukiwaniu lub sprzedaży nieruchomości.

Potrzebujesz podobnych artykułów?

Skontaktuj się, a przygotuję dla Ciebie eksperckie treści