Biuro nieruchomości Toruń. Agencja nieruchomości Toruń. Marketing nieruchomości

Świadectwa charakterystyki energetycznej- co się zmieniło w 2023 roku?

Udostępnij

Świadectwa charakterystyki energetycznej- co się zmieniło w 2023 roku?
Na początku 2023 roku media obiegły informacje o znaczących zmianach w kontekście tak zwanych świadectw charakterystyki energetycznej budynków. A czym tak naprawdę jest ów dokument, jak go pozyskać, a także w jakim celu jest on nam potrzebny? O tym wszystkim przeczytasz w dzisiejszym artykule!

Czym jest świadectwo charakterystyki energetycznej budynków?
Świadectwo charakterystyki energetycznej, nazywane również certyfikatem energetycznym, jest dokumentem opisującym zapotrzebowanie budynku lub lokalu na energię. Dotyczy to zarówno ogrzewania, wentylacji, chłodzenia, a także podgrzania CWU (ciepłej wody użytkowej). Dodatkowo, certyfikaty energetyczne nieruchomości niemieszkalnych muszą zawierać także informacje o zapotrzebowaniu energetycznym w kontekście oświetlenia.

Skąd wziął się obowiązek posiadania świadectw charakterystyki energetycznej?
Sam fakt tego, że w określonych sytuacjach istnieje obowiązek posiadania świadectwa charakterystyki energetycznej, wynika wprost z faktu, iż Polska należy do Unii Europejskiej- bo to właśnie unijne prawo narzuca na właścicieli takie zobowiązanie. Idea świadectw energetycznych związana jest z promowaniem ekologicznego i energooszczędnego budownictwa, a z certyfikatu energetycznego uzyskamy informacje właśnie o zapotrzebowanie budynku czy lokalu na energię. Dzięki temu, możemy przynajmniej oszacować roczne zapotrzebowanie nieruchomości na energię, a co za tym idzie- potencjalne koszty, które wygeneruje jej utrzymanie.

Teoretycznie, przepisy dotyczące świadectw energetycznych weszły w życie już ponad dekadę temu- bo dokładnie w 2009 roku, kiedy to kwestię tę regulowały przepisy prawa budowlanego. Następnie, od 2015 roku regulowała je ustawa o charakterystyce energetycznej budynków. Dopiero jednak od niedawna, czyli od 28 kwietnia 2023 roku weszła w życie nowelizacja ustawy, narzucająca na właścicieli budynków i lokali dodatkowe obowiązki.

Jakie zmiany w kontekście świadectw charakterystyki energetycznej weszły w życie w 2023 roku?
Tak naprawdę, najważniejsza zmiana, która weszła w życie 28 kwietnia 2023 roku, dotyczy sankcji za niedostarczenie certyfikatu energetycznego w określonych sytuacjach. Może ona wynosić do 5000 złotych- zarówno za brak dostarczenia certyfikatu przy wynajmie, jak i przy sprzedaży nieruchomości. W kontekście sprzedaży warto dodać, że notariusz poinformuje strony o ewentualnej karze- lub umieści w akcie notarialnym informację o tym, że dla nieruchomości został przygotowany certyfikat energetyczny. To, co jeszcze ważne, to fakt, że zarówno nabywca jak i najemca nie mogą zrzec się prawa do certyfikatu.

Czy bez tego dokumentu można przeprowadzić transakcję sprzedaży nieruchomości?
Wbrew powszechnym opiniom, można sprzedać nieruchomość nawet wtedy, jeśli nie posiadamy certyfikatu energetycznego. Notariusz natomiast poinformuje strony o tym fakcie, jak również o ewentualnej sankcji, wynoszącej jak wyżej wskazałem, do 5000 złotych. Jednak nawet brak załączonego świadectwa charakterystyki energetycznej nie sprawi w żaden sposób, że do przeniesienia własności nieruchomości nie dojdzie, albo że będzie ono wadliwe. Własność, tak jak przypadku każdej innej transakcji sprzedaży na rynku nieruchomości, przechodzi na nabywcę w momencie podpisania aktu notarialnego.

Jeżeli chcesz wiedzieć, w którym momencie na nabywcę przechodzi prawo własności do nieruchomości zarówno na rynku pierwotnym, jak i wtórnym- przeczytaj ten artykuł: w którym momencie stajesz się właścicielem nieruchomości?

Czy bez certyfikatu energetycznego można wynająć nieruchomość?
Tak jak powyżej- można wynająć nieruchomość, nawet jeśli właściciel nie załączy do umowy najmu świadectwa charakterystyki energetycznej. Brak tego dokumentu w żaden sposób nie unieważnia zawartej umowy najmu i jest ona tak samo ważna, jak ta zawarta bez certyfikatu energetycznego jako załącznika do umowy. Najemca (czyli lokator) może natomiast wezwać właściciela lokalu do przedstawienia takiego dokumentu- i ten będzie miał taki obowiązek. Jeżeli go nie przedłoży, również grozi mu kara w wysokości do 5000 złotych.

Informacje w ogłoszeniach o sprzedaży lub wynajmie nieruchomości
Jeżeli decydujemy się na sprzedaż lub wynajem nieruchomości, to od 28 kwietnia 2023 roku pewne ustawowe obowiązki będą na nas ciążyły już na etapie… dodawania ogłoszenia na przykład na którymś z popularnych portali ogłoszeniowych. Jeśli bowiem wykonaliśmy taki certyfikat dla naszego lokalu lub budynku, powinniśmy w samym anonsie dodać informacje o trzech aspektach związanych z certyfikatem, czyli:

·       Poziomem emisji dwutlenku węgla

·       Jaki udział w całorocznym zapotrzebowaniu na energię wypełniają tak zwane „odnawialne źródła energii”, na przykład pompa ciepła czy instalacja fotowoltaiczna

·       Roczne zapotrzebowanie na energię dla danej nieruchomości, z podziałem na: nieodnawialną energię, energię użytkową oraz końcową

W jakich przypadkach nie musimy wykonywać świadectwa charakterystyki energetycznej?
Choć kary 5000 złotych skutecznie mogą działać na wyobraźnię właścicieli nieruchomości, to należy pamiętać, że wykonanie świadectwa charakterystyki energetycznej nie zawsze będzie nas obowiązywało. Jeżeli bowiem korzystamy z nieruchomości (czy to całego budynku, czy też samego lokalu), na własny użytek, wówczas nie musimy zlecać wykonania pomiaru dla naszej nieruchomości. Dopiero kiedy planujemy jakąkolwiek transakcję na rynku- na przykład sprzedaż lub wynajem- powstaje obowiązek wykonania certyfikatu.

Świadectwo charakterystyki energetycznej- podsumowanie
Jak widać, kwestia dokumentu świadectwa charakterystyki energetycznej nie jest tak skomplikowana, jakby się mogło z pozoru wydawać. Jeżeli jednak po lekturze tego artykułu nasunęły Ci się jakiekolwiek pytania związane czy to z certyfikatem energetycznym, czy też inną kwestią związaną z rynkiem nieruchomości- skontaktuj się ze mną! Od lat pomagam klientom w realizacji ich interesów na rynku nieruchomości. Zarówno w kontekście sprzedaży, zakupu, wynajmu nieruchomości, czy też inwestowania na tym wymagającym rynku.

Paweł Doliński

Paweł Doliński

Ekspert w branży nieruchomości i marketingu. Licencjonowany pośrednik i zarządca nieruchomości, były dyrektor ds. marketingu w jednej z największych firm deweloperskich w Polsce. Autor setek artykułów eksperckich. Prowadzi marketing biurom nieruchomości i deweloperom na terenie całego kraju. Pomaga klientom indywidualnym i inwestorom w poszukiwaniu lub sprzedaży nieruchomości.

Potrzebujesz podobnych artykułów?

Skontaktuj się, a przygotuję dla Ciebie eksperckie treści