Biuro nieruchomości Toruń. Agencja nieruchomości Toruń. Marketing nieruchomości

Marketing biura nieruchomości- co obejmuje i na czym polega?

Udostępnij

Marketing biura nieruchomości- co obejmuje i na czym polega?
Niezależnie od tego, czy jesteś właścicielem agencji nieruchomości, czy zatrudnionym pośrednikiem, z pewnością zastanawiasz się, na czym polega skuteczny marketing biura nieruchomości. Obejmuje on tak naprawdę wiele aspektów- a wszystkie z nich zostaną omówione w poniższym artykule. Jeżeli zatem chcesz pozyskiwać więcej klientów, a następnie budować z nimi długofalowe relacje, na których zyskują wszyscy- zapraszam do lektury!

Marketing biura nieruchomości. Na czym polega?
Marketing biura nieruchomości można podzielić generalnie na trzy, główne rodzaje:

·       Marketing biura, jako przedsiębiorstwa

·       Marketing marki osobistej agenta/ów (tzw. „personal branding”)

·       Marketing poszczególnych ofert

Zacznijmy od omówienia pierwszego z nich- czyli marketingu biura nieruchomości jako przedsiębiorstwa
Tutaj, sytuacja wygląda na wielu poziomach podobnie, jak w przypadku większości firm. Agencja nieruchomości, jak każda firma usługowa, powinna posiadać swoją stronę internetową, fanpage na facebooku, a także inne, dodatkowe miejsca do promocji marki: wizytówkę w Google, a także profile na portalach branżowych, takich jak panoramy czy katalogi firm. To wszystko sprawia, że agencja nieruchomości niejako „zakotwicza” się w zbiorowej świadomości lokalnych konsumentów.

Świadomość marki biura nieruchomości można także budować poprzez reklamę w mediach lokalnych: radiu, telewizji czy na banerach zewnętrznych. Często taka reklama będzie mimochodem przeplatała się z marketingiem marki osobistej, o czym w dalszej części tekstu. Marketing marki to także pozyskiwanie i publikacja rekomendacji od klientów- zarówno kupujących, jak i sprzedających. Wzbudza to zaufanie wśród odbiorców, a także jest pewnym potwierdzeniem jakości świadczonych usług.

Marka osobista agenta nieruchomości
Następnie, warto wspomnieć o marce osobistej samego pośrednika. Marka osobista agenta polega na wyrobieniu sobie pewnej renomy w środowisku- wśród klientów, konkurencji, a także wśród podmiotów współpracujących z pośrednikiem. Mowa tu chociażby o notariuszach, rzeczoznawcach, deweloperach, zarządcach nieruchomości czy pracownikach spółdzielni mieszkaniowych. Warto o te relacje dbać i systematycznie pozytywnie „zakotwiczać” się w świadomości zbiorowej lokalnej społeczności. Marka osobista agenta, czyli tak zwany personal branding stała się bardzo popularna ostatnimi czasy. Nie powinno to nikogo dziwić- jest niezwykle skutecznym narzędziem marketingowym. Całościowy poradnik i przewodnik po personal brandingu agenta nieruchomości znajdziesz tutaj.

Marketing ofert nieruchomości
Na końcu, warto pochylić się nad reklamą samych ofert poszczególnych nieruchomości- jest to niezwykle istotne z punktu widzenia codziennej skuteczności agenta. Sprzedawany przez nas towar musi zostać dobrze zareklamowany, aby mógł przyciągnąć potencjalnego kupca. Tutaj, paleta narzędzi marketingowych jest naprawdę szeroka. Absolutną podstawą są świetnie wykonane zdjęcia nieruchomości- przecież wszyscy kupujemy najpierw oczami! Oprócz tego, agenci mogą korzystać z filmów z wnętrza nieruchomości, filmów z drona, a także z rzutów i spacerów 3D. Niezbędnym elementem promocji nieruchomości lokalowych (niezależnie, czy mówimy o lokalach mieszkalnych, czy też usługowych) jest umieszczanie rzutu poglądowego tychże- układ pomieszczeń jest niezwykle istotny i klienci chcą wiedzieć, jak się rozkłada ich ewentualne przyszłe lokum już na etapie przeglądania oferty.

Warto wspomnieć też o wizualizacjach, przedstawiających lokal po ewentualnym remoncie, jak i o kolejnej, szalenie istotnej kwestii- opisie nieruchomości. Jeżeli agent nie potrafi wytworzyć własnego, oryginalnego opisu w oparciu o storytelling, powinien taką usługę zlecić profesjonalnemu copywriterowi. To, czym konkretnie zajmuje się copywriter w branży nieruchomości, opisuję w tym artykule.

W jaki sposób można osiągać te wszystkie trzy cele?
No dobrze. Skoro już wiemy, jakie są elementy marketingu biura nieruchomości, to w jaki sposób można go skutecznie realizować? Generalnie, marketing można podzielić na dwie, główne kategorie: marketing offline oraz marketing online. Poniżej, omówię przede wszystkim marketing online- uznałem bowiem, że omawianie banerów, targów mieszkaniowych, ulotek czy reklamy bilbordowej jest nieco zbyt banalne. Zatem, marketing online (w Internecie) można podzielić na dwie subgrupy:

Performance marketing
Performance marketing to rodzaj marketingu tzw. efektywnościowego. Jego sednem jest doprowadzenie użytkownika do konkretnego działania- na przykład kliknięcia w podany w reklamie link, wykonanie telefonu czy wysłanie zapytania. Może to być także zapisanie się do newslettera, zakup jakiegoś produktu czy dołączenie do webinaru.

Performance marketing jest generalnie łatwo mierzalny- przy użyciu odpowiednich narzędzi analitycznych możemy zweryfikować, czy kampania reklamowa przyniosła oczekiwany efekt. Najpopularniejszymi metodami do uruchomienia performance marketingu są chociażby kampanie reklamowe na Facebooku, Instagramie, LinkedInie, czy w Google ADS. W ich ramach, płacimy za każde wyświetlenie czy kliknięcie, zapisanie się na szkolenie czy odwiedzenie konkretnej podstrony na witrynie internetowej.

Content marketing
Content marketing to nic innego, jak… marketing treści.
Krótko mówiąc- content polega na dostarczeniu przez Ciebie użytkownikom darmowych, eksperckich treści, które budują Twój autorytet, wizerunek profesjonalisty w branży oraz zaufanie. Content to szansa, aby Twoi użytkownicy poznali Cię po prostu bliżej- w bardzo bezpieczny dla nich sposób, bez wchodzenia w bezpośrednią interakcją face to face. Mimo wszystko, użytkownik może powoli zapoznać się z Twoją marką- oswajać z nią i powoli nabierać do niej zaufania.

To, co istotne w contencie, to fakt, że nie może on zawierać bezpośredniej intencji sprzedażowej. Contentem nie będą zatem same oferty nieruchomości na sprzedaż. Contentem natomiast będą wszelki treści, z którymi użytkownik zapoznaje się nie dlatego, że chce coś od Ciebie kupić, tylko dlatego, że chce się czegoś dowiedzieć. Contentem mogą być więc wszelkie treści edukacyjne dla klientów, poradniki, analizy czy prognozy rynkowe- content ma przede wszystkim nieść ze sobą merytoryczną treść.

Przewagi contentu nad performance marketingiem
To, co jest ogromną zaletą contentu, to fakt, że zostanie on z Tobą na lata. To treści, które będą widoczne na Twojej stronie internetowej zawsze- dopóki samodzielnie nie zdecydujesz o ich usunięciu. Content działa niezależnie od Twojego udziału- w przeciwieństwie do performance marketingu, który działa tylko wtedy, kiedy „dosypujesz” środków na swojego konta promocyjnego i uruchamiasz kampanie reklamowe.

Ponadto, content marketing możesz poszerzyć o działania SEO- czyli sprawienie, że Twoja strona będzie wyświetlała się w wyszukiwarkach odpowiednio wysoko na poszczególne frazy kluczowe. Jeśli raz zainwestujesz w dobry SEO Content, będziesz zyskiwał na tym benefity długofalowo- przez lata. Więcej o contencie i SEO contencie w nieruchomościach piszę w tym artykule.

Content to maraton, performance to sprint
Niezależnie od tego, czy postawisz na SEO, czy też nie, należy mieć na uwadze jedną kwestię. Content to przede wszystkim działanie długofalowe. Należy go planować przynajmniej na miesiące, a w zasadzie lata do przodu. Większość inwestycji, którą poczynisz w content marketing (jeśli nie wesprzesz tych działań performance marketingiem, czy przy użyciu zasięgów wynikających z zebranej grupy odbiorców np. w prowadzonych social mediach) przyniesie zwrot dopiero za wiele miesięcy, a nierzadko i lat. Szczególnie, jeśli Twoja marka jest relatywnie świeża i nie ma zgromadzonej wokół siebie lojalnej społeczności. Nie zmienia to jednak faktu, że właśnie publikacja wartościowych treści może Cię do tego celu znacząco przybliżyć.

Podsumowanie
Marketing biura nieruchomości jest bardzo skomplikowanym zajęciem- i nie każdy się w nim świetnie odnajdzie. Jeżeli zatem prowadzisz biuro nieruchomości, lub po prostu jesteś pośrednikiem chcącym pozyskiwać więcej klientów- skontaktuj się ze mną! Od lat prowadzę marketing biurom nieruchomości i deweloperom na terenie całego kraju- zarówno w ramach performance marketingu, jak i jakościowego contentu.

 

Paweł Doliński

Paweł Doliński

Ekspert w branży nieruchomości i marketingu. Licencjonowany pośrednik i zarządca nieruchomości, były dyrektor ds. marketingu w jednej z największych firm deweloperskich w Polsce. Autor setek artykułów eksperckich. Prowadzi marketing biurom nieruchomości i deweloperom na terenie całego kraju. Pomaga klientom indywidualnym i inwestorom w poszukiwaniu lub sprzedaży nieruchomości.

Potrzebujesz podobnych artykułów?

Skontaktuj się, a przygotuję dla Ciebie eksperckie treści