Biuro nieruchomości Toruń. Agencja nieruchomości Toruń. Marketing nieruchomości

Co może zrobić agent nieruchomości dla sprzedającego mieszkanie, dom lub działkę?

Udostępnij

Co może zrobić agent nieruchomości dla sprzedającego mieszkanie, dom lub działkę?
Jeżeli sprzedajesz swoją nieruchomość, zapewne stoisz przed popularnym dylematem: przeprowadzić transakcję samodzielnie, czy z pomocą biura nieruchomości? Oczywiście, oba rozwiązania niosą ze sobą zarówno plusy, jak i minusy. Sprzedając mieszkanie, dom czy działkę samemu, nie trzeba wypłacać wynagrodzenia agencji nieruchomości. Z drugiej strony, samodzielna sprzedaż może być nie tylko ryzykowna pod kątem formalno-prawnym, co też (paradoksalnie) mało opłacalna. Z czego to wynika? I co może zrobić dla Ciebie agent nieruchomości? Dowiesz się z dzisiejszego artykułu!

Weryfikacja stanu prawnego
Pierwsza i w zasadzie główna czynność, którą powinien zrealizować pośrednik, to oczywiście weryfikacja stanu prawnego sprzedawanej nieruchomości. I powinno się to odbyć już na poziomie przyjmowania oferty do sprzedaży- nie zaś bezpośrednio, czy na kilka dni przez podpisaniem umowy przedwstępnej lub tej przenoszącej własność. Wynika to z bardzo prostego faktu- może się okazać, że sprzedający nawet nie wie o tym, że jego nieruchomość ma nieuregulowany stan prawny. Mało tego! Może się okazać, że ten stan prawny jest nieuregulowany nie z winy właściciela, tylko na przykład jest wynikiem niedopatrzenia urzędów czy sądu wieczystoksięgowego. A prostowanie pewnych zaległości może zająć nawet kilka tygodniu!

Nie wspominając o tym, że agent nieruchomości musi wiedzieć, co tak naprawdę sprzedaje- informuje przecież kupujących o tym, jaki jest stan prawny i stan faktyczny nieruchomości. Powinien to zatem zweryfikować na samym początku podejmowania współpracy ze sprzedającym.

Oszacowanie wartości rynkowej
Drugą kwestią, która jest również bardzo istotna już na etapie przyjmowania oferty do sprzedaży, to precyzyjne i adekwatne oszacowanie wartości rynkowej nieruchomości. Zbyt wysoka cena odstraszy bowiem kupujących, natomiast zbyt niska sprawi, że sprzedający uzyska z transakcji mniej, niż uzyskać mógłby. Dlatego właśnie odpowiednia cena ofertowa jest tak ważna. Niestety, w tym kontekście zaobserwować można dość błędną taktykę sprzedających- bardzo często właściciele proponują bowiem, aby wystawić nieruchomość nieco drożej, niż wynosi jej realna wartość rynkowa. To błąd- takie oferty bardzo szybko tracą rynkowe zainteresowanie, a obniżenie ceny daje tylko wodę na młyn poszukiwaczom okazji, którzy w takim przypadku uznają, że właściciel jest skory do ustępstw. Dlatego też, dobry agent powinien odpowiednio skorygować oczekiwania właściciela nieruchomości i dostosować je do realiów rynkowych.

Przygotowanie oferty do sprzedaży
Po zorganizowaniu wszelkich formalności, czas rozpocząć przygotowania do wystawienia oferty sprzedaży mieszkania, domu czy działki. Do tego celu, agenci nieruchomości wykorzystują szereg narzędzi: od profesjonalnej sesji zdjęciowej, poprzez home staging, filmy (lub ujęcia z drona), poprzez grafiki, rzuty i infografiki, na pomocy copywritera kończąc. Wszystko zależy oczywiście od wachlarzu metod, które konkretne biuro wykorzystuje przy promocji nieruchomości. W naszym biurze, zajmujemy się profesjonalnymi usługami marketingowymi dla różnych branż- nie tylko dla branży nieruchomości. Zatrudniamy grafików, marketingowców, copywriterów i wielu innych, którzy wynoszą marketing nieruchomości na zupełnie inny poziom. Jeśli chcesz wiedzieć, jak działamy i co wpływa na naszą sprzedażową skuteczność- skontaktuj się z nami!

 Kontakt z bazą klientów i współpracującymi pośrednikami
Po przygotowaniu oferty, można ją rozesłać- zarówno do posiadanej przez pośrednika bazy klientów, jak i do współpracujących biur nieruchomości. Zarówno posiadanie rozbudowanej sieci kontaktów, jak i współpraca z innymi agencjami jest niezwykle istotna, bowiem pozwala szybciej i skutecznie realizować poszczególne transakcje. O współpracy pomiędzy agentami nieruchomości z różnych biur piszę w tym artykule. Upewnij się zatem, że Twój agent będzie współpracował z innymi pośrednikami sprzedając Twoją nieruchomość. Jeśli tak nie jest (bo agent chce „na siłę” pobrać prowizję od kupującego), Twoje szanse na szybką sprzedaż mieszkania czy domu drastycznie maleją.

Publikacja oferty w Internecie
Po rozesłaniu oferty, czas na jej publikację w Internecie. I mowa tu nie tylko o portalach ogłoszeniowych! To także facebookowy marketplace i dedykowane grupy sprzedażowo-nieruchomościowe, jak i strona internetowa pośrednika. Niestety, agenci nieruchomości bardzo często zaniedbują swoje strony internetowe, przez co ruch na nich jest relatywnie niewielki. To błąd- agencja nieruchomości powinna prowadzić eksperckiego bloga, który będzie generował odpowiednio wysoką liczbę wejść na stronę. Przykładowo, naszego bloga czyta średnio kilka tysięcy osób w miesiącu- co daje nam znaczną przewagę w zasięgu poszczególnych ofert, w porównaniu na przykład do portali ogłoszeniowych.

Umawianie spotkań i prezentacje nieruchomości
Kiedy już oferta zostanie przygotowana opublikowana w Internecie, przychodzi czas na umawianie spotkań i prezentacje nieruchomości. Brzmi banalnie, prawda? Rzeczywistość jest jednak nieco inna. Sam proces sprzedaży nieruchomości to niekończące się przekładanie spotkań przez kupujących, spóźnienia czy nawet nie przyjeżdżanie na prezentacje bez ówcześniejszego poinformowania. Wie o tym każda osoba, która choć przez chwilę sprzedawała nieruchomość samodzielnie! Ponadto, trzeba mieć na uwadze fakt, że na prezentacje nieruchomości przychodzą naprawdę różni ludzie. Jedni będą zachowywali się w sposób odpowiedni do sytuacji, zaś niektórzy mogą przyjąć strategię krytykowania każdego elementu nieruchomości tylko po to, aby wynegocjować lepsze warunki transakcji. Co więcej, sam sposób przeprowadzania prezentacji jest relatywnie wymagającym zajęciem- dobry agent nieruchomości musi umieć wcielić się też w rolę handlowca, który będzie potrafił dobrze zareklamować sprzedawany towar.

Negocjacje
Kiedy już pośrednik znajdzie klienta zainteresowanego Twoją nieruchomością, czas na negocjacje. Dlatego właśnie w naszym biurze zawsze obsługujemy wyłącznie jedną stronę transakcji, przez co nie musimy się obawiać o ewentualny konflikt interesów pomiędzy stronami. Warto dodać, że negocjacje mają z reguły charakter znacznie szerszy, niż tylko te obejmujące aspekt finansowy. Do tego dochodzi termin wydania lokalu, kwestia zadatku i jego wysokości, a także warunki jego ewentualnego zwrotu. Ponadto, jeśli konieczne będzie zawarcie umowy przedwstępnej, strony będą musiały zadecydować, w jakiej formie ją zawrzeć. To wszystko może być przedmiotem negocjacji- i agent nieruchomości może w tym znacząco pomóc klientowi, który zamówił u niego usługę. Oczywiście, może to zrobić tylko wtedy, kiedy obsługuje jedną stronę transakcji. Przy obsłudze dwóch stron, szansa na pojawienie się konfliktu interesów na jakimś etapie transakcji jest w zasadzie pewna. Piszę o tym w tym artykule: czy pośrednik może obsługiwać dwie strony tej samej transakcji?

Organizacja umowy i kompletowanie dokumentów
Kiedy już warunki transakcji zostaną przez strony ustalone, należy przejść do organizacji stosownych umów i kompletowanie odpowiednich dokumentów. To również leży w gestii agenta nieruchomości- wszystko po to, żeby właściciel był odciążony z jakichkolwiek formalności. Na koniec, zostaje umówienie aktu notarialnego, dostarczenie dokumentów do kancelarii i uczestnictwo w akcie. To również (o ile rejent na to zezwoli) jest elementem usługi pośrednictwa.

Wydanie lokalu
Po podpisaniu umowy przenoszącej własność i zapłacie ceny, dochodzi do wydania lokalu. Tutaj, jak wyżej- dobry agent nieruchomości zajmie się wszystkim i przygotuje protokół zdawczo-odbiorczy, a także poinformuje strony, gdzie się z nim udać i w jaki sposób załatwić przepisanie mediów na nowego nabywcę.

Co może zrobić dla Ciebie agent nieruchomości- podsumowanie
Jak widać, istnieje cały katalog czynności, które wykonuje agent nieruchomości podczas świadczenia usługi pośrednictwa. Jeżeli Ty również potrzebujesz wsparcia przy sprzedaży nieruchomości, lub też chcesz omówić inne kwestie związane z umową pośrednictwa- skontaktuj się ze mną! Od lat pomagam klientom w sprzedaży nieruchomości zarówno stacjonarnie, jak i online.

Paweł Doliński

Paweł Doliński

Ekspert w branży nieruchomości i marketingu. Licencjonowany pośrednik i zarządca nieruchomości, były dyrektor ds. marketingu w jednej z największych firm deweloperskich w Polsce. Autor setek artykułów eksperckich. Prowadzi marketing biurom nieruchomości i deweloperom na terenie całego kraju. Pomaga klientom indywidualnym i inwestorom w poszukiwaniu lub sprzedaży nieruchomości.

Potrzebujesz podobnych artykułów?

Skontaktuj się, a przygotuję dla Ciebie eksperckie treści