Biuro nieruchomości Toruń. Agencja nieruchomości Toruń. Marketing nieruchomości

Jak zostać pośrednikiem nieruchomości? Sprawdź, jak wybrać najlepsze biuro do współpracy

Udostępnij

Jak zostać pośrednikiem nieruchomości? Sprawdź, jak wybrać najlepsze biuro do współpracy
Jeśli zastanawiasz się, jak zostać pośrednikiem nieruchomości- jesteś w dobrym miejscu. W tym artykule przybliżę Ci drogę do rozpoczęcia kariery w tej wymagającej branży. Poniżej dowiesz się, jak wybrać dobre biuro nieruchomości na start, a także tego, jakie umiejętności będę przydatne podczas codziennego wykonywania obowiązków. Opiszę także to, jakie są dobre praktyki na rynku, które warto stosować. Zapraszam zatem do lektury- poniższy tekst będzie dobrym punktem wstępu dla Twojej przyszłej kariery w nieruchomościach!

Jak zostać pośrednikiem nieruchomości? Po pierwsze- wybierz dobre biuro
Co jest najważniejsze w kontekście tego, jak zostać pośrednikiem nieruchomości? Podstawą będzie oczywiście wybór odpowiedniego biura, w którym rozpoczniesz pracę jako agent. Przed pójściem na rozmowę kwalifikacyjną, warto się do niej odpowiednio przygotować. Szczegółowy poradnik odnośnie tego, jak uzyskać pracę w wymarzonej agencji, znajdziesz w tym e-booku. Teraz jednak, kiedy piszę o „przygotowaniu się do rozmowy”, mam na myśli przygotowanie zestawu pytań, które to Ty zadasz swojemu potencjalnemu, przyszłemu pracodawcy.

Na początek, zapytaj o system szkoleń, jaki biuro dla Ciebie przygotowało. Jeżeli Twój pracodawca zamierza przeszkolić Cię wyłącznie przez kilka godzin pierwszego czy drugiego dnia pracy, to nie jest to dobry prognostyk. Wiedzy na temat obrotu nieruchomościami jest naprawdę sporo- a kilkugodzinne szkolenie to zaledwie kropla w morzu edukacyjnych potrzeb. Część biur wychodzi jednak z założenia, że agent będzie się szkolił wraz ze zdobywanym doświadczeniem- i moim zdaniem, nie jest to najlepsze podejście.

Oczywiście, wiedzę tak czy siak zdobywa się w ramach wykonywania czynności pośrednictwa na co dzień. Nie zmienia to jednak faktu, że „na start” już należy posiadać ogromną wiedzę- chociażby po to, żeby nie wprowadzać swoich przyszłych klientów w błąd niefrasobliwymi czy wręcz mało profesjonalnymi poradami. Dogłębnie zweryfikuj zatem system szkolenia, jaki przygotuje dla Ciebie Twoje przyszłe biuro. Samo szkolenie „na żywym organizmie” w trakcie codziennej pracy, kiedy już pojawią się jakieś trudności, jest nienajlepszą strategią. Zdecydowanie lepiej ruszyć do pracy z klientem po gruntownym przeszkoleniu.

Sprawdź opinie o pracodawcy
Po drugie, warto sprawdzić opinie o Twoim przyszłym biurze nieruchomości. I mowa tu zarówno o opiniach biura jako pracodawcy (na portalach typu GoWork.pl), ale i w kontekście ocen umieszczanych przez klientów w wizytówce Google czy na Facebooku. Jeżeli bowiem biuro posiada same (albo w zdecydowanej większości) pozytywne opinie od konsumentów, to będzie to z pewnością dobry prognostyk na temat profesjonalizmu agencji nieruchomości, w której będziesz chciał się zatrudnić. Jeżeli jednak jest na odwrót- i zarówno jako pracodawca, jak i jako usługodawca- biuro posiada w większości negatywne opinie, to powinna Ci się wówczas zapalić lampka ostrzegawcza.

Czy otrzymasz klientów na start, czy będziesz musiał sam ich pozyskać?
Kolejną kwestią, o którą warto zapytać, jest temat pozyskiwania klientów. Czy biuro posiada jakąkolwiek bazę klientów, których (przynajmniej w części) jest w stanie Ci przekazać? Czy otrzymasz jakieś oferty nieruchomości na start? To również skuteczny papierek lakmusowy na temat tego, czy biuro ma wielu klientów, czy też odwrotnie- cierpi na ich chroniczny deficyt. Pozyskiwanie ofert to jedna z najtrudniejszych czynności w codziennej pracy pośrednika. I jeżeli biuro nie będzie Cię odpowiednio wspierało, skończysz jako kolejny tele-akwizytor, nachalnie dzwoniący do klientów, nagabując ich do skorzystania z usług pośrednictwa.

Sam cold calling nie ani zły, ani dobry- jeżeli jednak większość, albo chociaż spora część klientów pochodzi właśnie z tego źródła, to jest to sygnał alarmowy dotyczący nieumiejętnie prowadzonego marketingu biura nieruchomości. Zimne telefony to pójście po najmniejszej linii oporu- i powinno być jedynie tymczasowym, chwilowym sposobem pozyskiwania klientów. Jeżeli trafisz do biura, w którym agenci z kilkuletnim stażem (a często i dłuższym) nadal wykonują zimne telefony do prywatnych ogłoszeniodawców, to wiedz, że nie jest to dobry prognostyk na temat jakości świadczonej przez biuro usługi.

Jak wygląda promowanie ofert nieruchomości?
Kolejna kwestia, którą warto sprawdzić, to sposób promowania ofert nieruchomości. Czy zdjęcia są wykonane profesjonalnie, przy użyciu odpowiedniego sprzętu, czy też agenci wykonują je swoimi smartfonami? Czy opisy nieruchomości zachęcają do prezentacji, czy wręcz odwrotnie? Czy w ofertach widnieją rzuty poglądowe nieruchomości, ikonografiki czy też ciekawe filmy z drona lub z wewnątrz nieruchomości? To wszystko ma znaczenie w kontekście badania profesjonalizmu agencji nieruchomości, w której rozważasz rozpoczęcie pracy. Kiepsko przygotowane oferty po prostu się nie sprzedają- niezależnie od tego, jak atrakcyjną cenowo (i pod innymi aspektami) nieruchomość prezentują. Postaw zatem na pełen profesjonalizm i wybierz takie biuro, które wykazuje się odpowiednim podejściem do wykonywanych obowiązków. Możesz mieć pewność- klienci będą to oceniali każdego dnia!

Jaki sprzęt otrzymasz do pracy? To również istotne!
Z powyższymi kwestiami związany jest oczywiście… odpowiedni sprzęt do pracy. Bez tego ani rusz- jeżeli chcesz mieć dobre zdjęcia, nie możesz wykonywać ich smartfonem. Biuro musi mieć porządny aparat- najlepiej bezlusterkowiec o pełnej klatce. Taki sprzęt kosztuje powyżej 10 000 złotych, natomiast jest to inwestycja na lata- i każde biuro powinno je ponieść. To samo dotyczy porządnego statywu na aparat- to zaś koszt około tysiąca złotych. Są to wysokie kwoty, ale klienci oczekują pełnego profesjonalizmu przygotowywanych materiałów sprzedażowych!

Oprócz takich, absolutnych podstaw, zapytaj też o wizytówki czy banery- niby banalna kwestia, ale często agenci otrzymują je dopiero po 2 czy nawet 3 miesiącach pracy- a to również nie najlepiej świadczy o takim pracodawcy. Zorientuj się zatem dokładnie o rzeczach, które otrzymasz od swojego biura na start. Jak pisałem wyżej- nie chcesz wykonywać zdjęć smartfonem, ani też zostawiać klientom karteczek z numerem telefonu, zamiast profesjonalnych wizytówek.

Jakie warunki otrzymasz od swojego agencji?
Ostatnią kwestią, którą warto zweryfikować przed podjęciem współpracy z jakimkolwiek biurem, to oczywiście warunki finansowo-organizacyjne, jakie otrzymasz na start. Jeśli chodzi o warunki finansowe- z reguły, otrzymasz wyłącznie wynagrodzenie prowizyjne. Waha się ono najczęściej od 30 do 50 procent wygenerowanego w danym miesiącu obrotu. Jak to przeliczyć w praktyce? Załóżmy, że nieruchomość zostaje sprzedana za 500 tysięcy złotych, a Ty wynegocjowałeś z klientem sprzedającym prowizję na poziomie 2% brutto. To oznacza, że do biura wpłynie 10 000 złotych. Z tej części, Tobie należy się stawka prowizyjna, którą będziesz miał wpisaną w swojej umowie z biurem, w którym pracujesz. Jeżeli będzie to 30%, Twoja dola wyniesie 3000 złotych. Jeśli 50%- 5000 złotych. Najlepsi agenci pracują na 70, a nawet 80% stawkach. Pamiętaj jednak, że od części prowizji, która Ci się należy, należy odliczyć wszystkie należności podatkowo-zusowskie. Będzie to najczęściej podatek VAT (jeśli biuro jest VATowcem), jak i podatek dochodowy czy ZUS- jeśli będziesz zatrudniony na umowie zlecenie. Jeśli zaś będziesz zatrudniony na umowie B2B (czyli będziesz miał założoną własną działalność gospodarczą), wystawiasz swojej agencji fakturę na przypadającą Ci część i samodzielnie (lub przy pomocy księgowego) odliczasz poszczególne daniny publiczne.

Jak zostać pośrednikiem nieruchomości? Pewne cechy charakteru będą zdecydowanie na plus
Warto zauważyć, że niektóre cechy charakteru z pewnością przydadzą Ci się w kontekście wykonywania codziennych obowiązków. Przede wszystkim należy mieć na uwadze fakt, że praca agenta nieruchomości to przede wszystkim… praca z ludźmi. I to oni, paradoksalnie, będą w centrum Twojego zainteresowania- nie zaś same nieruchomości. Bo chodzi właśnie o to, że w nieruchomościach najważniejsi są… ludzie. To oni są właścicielami nieruchomości, którymi będziesz handlować. Dlatego umiejętność nawiązywania kontaktu z drugim człowiekiem, budowania relacji i sprawnej komunikacji będzie absolutnie konieczna. Dodatkowo, będziesz musiał umieć sprzedawać- zarówno swoją usługę, jako pośrednika, jak i nieruchomość samą w sobie. Poza tym, będziesz musiał w pewnym sensie… „sprzedać siebie”- jako specjalistę, czyli prostu wywoływać takie wrażenie, ażeby ludzie ujrzeli w Tobie eksperta, któremu powierzą nierzadko majątek całego swojego życia.

Szkolenia, szkolenia i jeszcze raz szkolenia
Ponad wszystko pamiętaj jednak, że bycie pośrednikiem to nieustanna edukacja. Zarówno z kwestii formalno-prawnych, jak i marketingowych. Przepisy co prawda zmieniają się dość rzadko w naszej branży, natomiast wiedza marketingowa ulega przedawnieniu znacznie szybciej i częściej. Algorytmy Google’a czy Facebooka zmieniają się wielokrotnie w ciągu roku- a to tylko jeden z przykładów. Non stop pojawiają się nowe aktualizacje, nowe formy promowania ofert, nowe rozwiązania dla budowania marki osobistej agenta nieruchomości. Nieustanna edukacja to absolutna podstawa w tej branży- pamiętaj o tym, aby skutecznie utrzymać się na rynku i nie dać się wyprzedzić konkurencji.

Jak zostać pośrednikiem nieruchomości- podsumowanie artykułu
Jednym z absolutnie kluczowych elementów na drodze do rozpoczęcia pracy jako agent nieruchomości, jest oczywiście wybór odpowiedniego biura, w którym będziesz zdobywał doświadczenie na rynku. Będzie to niezwykle ważna decyzja- to właśnie w swoim pierwszym biurze nabędziesz pewne nawyki działania, które będą Ci towarzyszyły przez sporą część Twojej kariery w nieruchomościach. Wybieraj zatem mądrze! Jeśli jednak będziesz miał jakiekolwiek pytania dotyczące tego, w jaki sposób podjąć tę decyzję- skontaktuj się ze mną. W ramach konsultacji i mentoringów doradzam początkującym agentom nieruchomości na temat tego, jak rozpocząć pracę w tej wymagającej branży.

Paweł Doliński

Paweł Doliński

Ekspert w branży nieruchomości i marketingu. Licencjonowany pośrednik i zarządca nieruchomości, były dyrektor ds. marketingu w jednej z największych firm deweloperskich w Polsce. Autor setek artykułów eksperckich. Prowadzi marketing biurom nieruchomości i deweloperom na terenie całego kraju. Pomaga klientom indywidualnym i inwestorom w poszukiwaniu lub sprzedaży nieruchomości.

Potrzebujesz podobnych artykułów?

Skontaktuj się, a przygotuję dla Ciebie eksperckie treści