Biuro nieruchomości Toruń. Agencja nieruchomości Toruń. Marketing nieruchomości

Marketing dla dewelopera- co obejmuje?

Udostępnij

Marketing dla dewelopera- co obejmuje?
Jeżeli prowadzisz firmę deweloperską, z pewnością zależy Ci na tym, aby maksymalnie zwiększać sprzedaż Twoich mieszkań, apartamentów czy lokali użytkowych. Marketing dla dewelopera będzie zatem absolutną koniecznością- to właśnie dzięki niemu, możesz ten cel osiągnąć. Jak go jednak przygotować? Które elementy strategii marketingowej są absolutnie niezbędne dla każdego budowniczego? O tym przeczytasz w tym artykule!

Kto jest Twoim klientem?
Jedną z podstawowych kwestii, które powinieneś ustalić ze swoim działem marketingowym, to oczywiście kwestia… Twojego idealnego klienta. Kim jest? Do kogo kierujesz swoją ofertę nieruchomości na sprzedaż? Czy są to klienci inwestycyjni, czy indywidualni? Dopiero po ustaleniu Twojej „buyer persony”, powinieneś dostosować do niej cały, dosłownie cały marketing. Począwszy od identyfikacji wizualnej, strategii komunikacji, treści zawartych na stronie internetowej czy w social mediach, na reklamach online i offline kończąc. Całościowy marketing powinien być skalibrowany właśnie do tego celu. Dlatego pamiętaj- najpierw zdefiniuj swojego klienta, jego potrzeby oraz to, jak Twój produkt jest w stanie je zaspokoić, a następnie dostosuj do tego swój marketing.

Strona internetowa
Absolutny must have dla dewelopera. Strona internetowa jest pierwszym elementem, na którym zawiesi przysłowiowe „oko” Twój potencjalny klient. I z jednej strony, witryna musi być nowoczesna i responsywna (dostosowana do urządzeń mobilnych), ale z drugiej strony, musi być także prosta w obsłudze i przejrzysta. Spraw zatem, aby każda osoba odnalazła się na niej bez trudu- tym bardziej, że w świecie marketingu funkcjonuje coś, co nazywamy „współczynnikiem odrzuceń”. Jest to procentowy udział użytkowników, którzy nie angażują się w eksplorowanie Twojej strony internetowej po wejściu na nią. Im ten wskaźnik większy, tym bardziej czytelna jest to informacja, że mówiąc wprost- coś na Twojej stronie nie działa tak, jak powinno. Może być to zbyt długi czas ładowania strony, mało zachęcające obrazy czy teksty, jak i sam układ witryny, który sprawia, że użytkownik ją opuści. Całość doświadczeń użytkownika opisuje dziedzina marketingu nazywająca się User Experience (w skrócie UX). Jeżeli zatem zatrudniasz specjalistę, który zaprojektuje Twoją stronę internetową- upewnij się, że zna on przynajmniej podstawy tej gałęzi marketingu internetowego. W DLN od lat tworzymy zespołowo witryny internetowe dla deweloperów przy pomocy nie tylko specjalistów od UX, ale też i copywriterów, grafików i specjalistów od strategii komunikacji.

Interaktywna mapa osiedla z mieszkaniami to konieczność
Co prawda mógłbym rozpisywać się godzinami na temat tego, co powinna zawierać strona internetowa dla dewelopera, natomiast jest jeden punkt, który wymaga szerszego omówienia. Jest nim oczywiście… interaktywna wizualizacja osiedla. Z pewnością wielokrotnie przeglądałeś strony internetowe deweloperów, na których umieszczany były interaktywny rzuty inwestycji, z podziałem na dostępne, zarezerwowane i sprzedane mieszkania.

I o ile same projekty nie budzą zastrzeżeń, to po przeprowadzonych przez nasz zespół badaniach wynika jednoznacznie, że wystarczy odpowiednio dobrać informacje, które się na takim rzucie pojawią, aby znacząco (nawet kilkukrotnie) zwiększyć zainteresowanie klientów. Z reguły bowiem, deweloperzy na interaktywnych mapach osiedlach umieszczają informacje o cenie, metrażu, dostępności lokali i szeregu innych kwestii. I, paradoksalnie… to jeden z najczęściej popełnianych błędów, który znacząco ogranicza liczbę telefonów, które spływają do biura sprzedaży.

Jeżeli zatem chciałbyś dowiedzieć się, w jaki sposób maksymalizować zainteresowanie swoją ofertą, jak organizować ją w taki sposób, żeby klienci dzwonili i przychodzili do biura sprzedaży naprawdę tłumnie- skontaktuj się ze mną. Przepracowałem w dziale sprzedaży dewelopera wiele lat, również na stanowisku dyrektora ds. marketingu i wielokrotnie „przerabiałem” różne warianty stron internetowych w branży. Dzięki temu, zebrałem i używam w codziennej pracy najlepsze i najskuteczniejsze praktyki, dzięki którym sprzedaż… po prostu rośnie.

Social media
Nieodzownym sposobem realizowania marketingu w sieci dla dewelopera, jest oczywiście prowadzenie firmowych social mediów. Obecnie, mamy do czynienia z całą paletą mediów społecznościowych- to nie tylko Facebook! To także LinkedIn, który jest idealnym miejscem na pozyskiwanie klientów biznesowych, Instagram, a nawet… TikTok czy YouTube. Niezależnie od przyjętej strategii marketingowej dla dewelopera, powinieneś konsekwentnie publikować treści na przynajmniej kilku z nich. Ponadto, social media dają też możliwość uruchamiania płatnych kampanii- o czym w dalszej części artykułu.

Identyfikacja wizualna dla dewelopera
To, czym jeszcze możesz wyróżnić się na rynku, to identyfikacja wizualna- zarówno dewelopera jako przedsiębiorstwa, jak i poszczególnych inwestycji. Identyfikacja wizualna to nic innego, jak całokształt symboli, które kryją się za marką. To nie tylko jej logotyp czy kolorystyka na stronie internetowej. To także charakter fotografii, które pojawiają się na witrynie, wykresów, ikonografik, odwołań do znanych symboli społeczno-kulturowych, czy wreszcie materiałów sprzedażowych takich jak wizytówki, teczki i papier firmowy.  

To właśnie dobór odpowiednich barw i symboli pozwala odpowiednio zakotwiczyć się w świadomości odbiorców. Zastanów się zatem dobrze, jakie emocje i odczucia ma wzbudzać Twoja marka. Czy ma być to prestiż i pewna majestatyczność? Wówczas, postaw na stonowane odcienie złotego czy srebrnego. Pamiętaj jednak, aby nie przesadzić! Łatwo bowiem wpaść w nieco „bazarową” kolorystykę. Z drugiej strony, jeśli zależy Ci na wzbudzeniu zaufania, zdecyduj się na odcienie niebieskiego. Przykładów odpowiednio dobranej kolorystyki do emocji, które chcesz przekazać i wywołać, naprawdę można mnożyć!

Performance marketing
Performance marketing to inaczej marketing efektywnościowy. Polega na prowadzeniu płatnych kampanii reklamowych (na przykład Facebook ADS, Google ADS), które są rozliczane za dostarczenie konkretnego efektu- wyświetleń, kliknięć w link, zapisanie się do newslettera czy dołączenie do szkolenia. W przypadku marketingu deweloperskiego, płatne kampanie najczęściej zachęcają do odwiedzin na stronie internetowej (dzięki czemu możesz pozyskiwać szersze grono odbiorców), czy też wykonania telefonu do sprzedawcy mieszkań. Jest to o tyle skuteczne narzędzie, że przy pomocy odpowiedniego wyprofilowania grup docelowych (pod kątem płci, wieku, zawodu, zainteresowań czy lokalizacji) możesz dotrzeć do jasno sprecyzowanej grupy odbiorców. A kto nią jest? Znów, wracamy do podstaw- czyli określenia tego, kto jest Twoim klientem!

Content marketing
Content marketing to nic innego, jak marketing treści.
Content polega na dzieleniu się z odbiorcą wiedzą- to treści, które nie mają w sobie zawartej bezpośredniej intencji sprzedażowej. Contentem nie będą zatem oferty poszczególnych mieszkań, rzuty poglądowe czy filmy z drona- to są bowiem materiały stricte sprzedażowe. Contentem natomiast może być fotorelacja z placu budowy, opis postępów, które aktualnie można zaobserwować czy krótki wywiad z kierownikiem budowy. Content to także artykuły na blogu, poradniki, analizy i wszystko to, co może zainteresować Twoich klientów.

Odpowiednio przygotowana treść przyciągnie odbiorców i sprawi, że zostaną z Tobą na dłużej. Ponadto, jest to świetna okazja do tego, aby klient na spokojnie, bez żadnej presji i w bezpieczny sposób mógł zapoznać się z marką. Dzięki temu, stopniowo zacznie nabierać do Ciebie zaufania, a finalnie, jeśli odpowiednio go do tego przekonasz- pojawi się w Twoim biurze sprzedaży. Content może być zatem pierwszym elementem lejka sprzedażowego, który możesz później wykorzystywać w zasadzie latami. Więcej o content marketingu przeczytasz w tym wpisie wyjaśniam w nim bardzo dokładnie, jakie treści warto przygotować dla swoich klientów, będąc właśnie deweloperem.

Pozycjonowanie- SEO
To, z czym warto połączyć content marketing, to działania SEO- czyli search engine optimalization. A mówiąc wprost- dostosowanie tych treści do wymagań wyszukiwarek internetowych, a przede wszystkim, wyszukiwarki Google. Google przejęło od wielu lat niemal cały ruch wyszukiwarek internetowych- i warto zająć w nim wysokie miejsca. Wszystko po to, aby pozyskiwać ruch na Twojej stronie internetowej bez konieczności opłacania kosztownych kampanii w ramach performance marketingu (wcześniej wskazane Google ADS, Facebook ADS itp.). Ponadto, pewną przewagą SEO contentu nad płatnymi kampaniami jest… długofalowość. Raz świetnie przygotowany content pracuje na Ciebie zawsze. Natomiast płatne kampanie działają wtedy, kiedy… za nie płacisz. Dlatego też, warto w jakościowy content inwestować przez cały czas prowadzenia działalności. Jeżeli zatem potrzebujesz jakościowego SEO contentu dla dewelopera- zadzwoń do mnie, a przedstawię Ci przykładowe realizacje dla największych deweloperów w kraju.

Połączenie contentu i performance marketingu
Jednak najlepszym rozwiązaniem będzie oczywiście połączenie obu tych rodzajów marketingu. Jednym z takich przykładów jest chociażby korzystanie z dobrodziejstw remarketingu. A czym jest ów „remarketing”? Krótko mówiąc jest to możliwość dotarcia w ramach płatnej reklamy do osób, które odwiedziły poszczególne podstrony, artykuły czy ofertę na Twojej witrynie internetowej. Dzięki zainstalowaniu zaawansowanych narzędzi analitycznych do mierzenia ruchu na stronie www, możesz precyzyjnie, niczym laserem, powrócić do swoich klientów którzy przeczytali na przykład artykuł o apartamentach wakacyjnych, które masz w sprzedaży. Następnie, możesz takim klientom wyświetlać spersonalizowane reklamy z ofertą… właśnie apartamentów wakacyjnych. Dzięki temu, nie musisz „przepalać” budżetu na wyświetlanie reklamy osobom, które mogą być totalnie niezainteresowane Twoimi nieruchomościami i skupić się na klientach, którzy są w Twojej grupie docelowej.

Reklama outdoorowa
To, co również jest bardzo skuteczne w kontekście marketingu dla dewelopera, to oczywiście reklama outdoorowa.  Są to banery, reklamy na żaglach, bilbordy czy widocznie oznaczone biuro sprzedaży przy placu budowy. Reklama outdoorowa może także pojawić się na środkach komunikacji miejskiej- autobusach czy tramwajach. Miejsc, gdzie możesz umieścić tego typu przekaz jest naprawdę wiele. Warto w ten rodzaj reklamy zainwestować, bowiem znacząco wpływa to na zwiększenie świadomości marki dewelopera, a co za tym idzie, zaufania do budowniczego. Finalnie zaś- na większą ilość klientów.

Portale ogłoszeniowe
Pewną niszą marketingową są także portale ogłoszeniowe dedykowane branży nieruchomości. Wystarczy wpisać w wyszukiwarkę „nowe mieszkania na sprzedaż” z dopiskiem miasta, które nas interesuje, aby na samej górze organicznych wyników wyszukiwania pojawiły się popularne portale ogłoszeniowe, takie jak OLX, OtoDom, Rynek Pierwotny, czy też Nieruchomości Online. Są to typowe, branżowe portale, na których ludzie szukają mieszkań i lokali użytkowych- w tym, z rynku pierwotnego. Szczególnie Rynek Pierwotny powinien być miejscem, które powinno przykuć Twoją uwagę- znajdują się tam bowiem wyłącznie oferty deweloperów.

Artykuły sponsorowane
Istotną metodą na zwiększenie swojej rozpoznawalności w społeczności lokalnej, jest także publikacja artykułów sponsorowanych w prasie czy na portalach internetowych. Jakich konkretnie? To zależy oczywiście od tego, kto jest Twoim klientem, jak i tego, jaki jest cel danej publikacji. Jeżeli chcesz pozytywnie „zakotwiczyć” się w świadomości lokalnej społeczności, popularne, lokalne tygodniki mogą być naprawdę przydatne. Jeżeli zaś oferujesz produkt typowo inwestycyjny, należy wówczas rozważyć bardziej specjalistyczne portale internetowe czy gazety. Pamiętaj- punktem wyjścia do jakiegokolwiek marketingu zawsze powinna być Twoja docelowa grupa klientów.

Marketing dla dewelopera- podsumowanie
Z pewnością zdążyłeś zauważyć, że skuteczny marketing dla dewelopera to naprawdę szerokie zagadnienie. Jeżeli po lekturze tego artykułu naszły Cię jakiekolwiek pytania czy wątpliwości- skontaktuj się ze mną pod numerem 605 567 484. Wraz z zespołem, od lat przygotowuję kompleksowe strategie marketingowe dla deweloperów- zarówno w kraju, jak i za granicą.

Paweł Doliński

Paweł Doliński

Ekspert w branży nieruchomości i marketingu. Licencjonowany pośrednik i zarządca nieruchomości, były dyrektor ds. marketingu w jednej z największych firm deweloperskich w Polsce. Autor setek artykułów eksperckich. Prowadzi marketing biurom nieruchomości i deweloperom na terenie całego kraju. Pomaga klientom indywidualnym i inwestorom w poszukiwaniu lub sprzedaży nieruchomości.

Potrzebujesz podobnych artykułów?

Skontaktuj się, a przygotuję dla Ciebie eksperckie treści