Biuro nieruchomości Toruń. Agencja nieruchomości Toruń. Marketing nieruchomości

Jak zostać agentem nieruchomości? Dowiedz się więcej!

Udostępnij

Jak zostać agentem nieruchomości? Dowiedz się więcej!
Jak zostać agentem nieruchomości? To pytanie zadaje sobie niemal każdy, kto rozważa rozpoczęcie przygody z branżą nieruchomości. I trzeba sobie uczciwie powiedzieć- ogromna ilość osób, które na stałe zagościły na tym rynku, rozpoczynała swoją karierę właśnie od pośrednictwa. Z czego to wynika? I jak uzyskać zatrudnienie w agencji pośrednictwa w obrocie nieruchomościami? Jak wybrać te najlepsze biuro i na co trzeba się przygotować rozpoczynając nowy etap w życiu? A wreszcie- jakie cechy i umiejętności powinien posiadać dobry pośrednik? O tym wszystkim przeczytasz w dzisiejszym artykule. Zapraszam do lektury!

Jak zostać agentem nieruchomości. Cechy dobrego pośrednika
Jeśli zastanawiasz się, jak zostać agentem nieruchomości, warto na początku poznać cechy i umiejętności, które powinien posiadać dobry pośrednik. A jest ich naprawdę wiele! Pierwsza z nich, to przede wszystkim… umiejętność pracy z drugim człowiekiem. To absolutna podstawa! Agent nieruchomości w zasadzie non stop pracuje obsługując klienta- czy to sprzedającego, kupującego, wynajmującego czy najemcę. Tak wygląda ta praca- większość czasu w ciągu dnia będziesz poświęcał na spotkania z klientami. Zarówno pozyskując oferty nieruchomości do sprzedaży lub wynajmu, czy też przeprowadzając prezentacje mieszkań, domów lub działek. Ekstrawertyczna natura będzie tu zatem ogromnym plusem! Jednak sama otwartość na ludzi i chęć przebywania z nimi to nieco za mało. Aby być skutecznym agentem nieruchomości, musisz umieć także… wpływać (w pozytywny sposób) na swoich klientów.

Umiejętności perswazyjne- czyli musisz umieć… przekonywać klientów. Ale w jaki sposób?
Praca pośrednika w obrocie nieruchomościami to w dużej mierze po prostu sprzedaż. Musisz umieć przekonywać klientów do swojej usługi jako agenta, jak i umieć przekonywać klientów kupujących do zakupu tej, czy innej nieruchomości. Tutaj jednak należy znacząco odróżnić kwestię uwypuklania zalet Twojej usługi czy nieruchomości którą sprzedajesz, od manipulacji klientem. Nigdy nie byłem zwolennikiem odbywania niezliczonej liczby kursów sprzedażowych tylko po to, aby nauczyć się, jak manipulować osobami, z którymi współpracuję na co dzień. Wyznaję zasadę wręcz odwrotną! Osobiście, preferuję metodę pracy z klientem na zasadzie „sprzedaży doradczej”. Zamiast w perswazyjny sposób usilnie przekonywać klienta do czegoś, do czego nie jest on przekonany, ja wybieram wariant doradczy. Przede wszystkim zatem, doradzam swoim klientom. Edukuję ich z rozmaitych niuansów rynkowych i tego, co powinni wiedzieć o zakupie lub sprzedaży nieruchomości. A tych kwestii jest naprawdę dużo!

Sprzedaż doradcza jest znacznie korzystniejsza, niż techniki perswazyjne. Zarówno dla klienta, jak i dla Ciebie
Strategia sprzedaży doradczej jest nie tylko maksymalnie etyczna, ale i skuteczna- pamiętaj, że ludzie uwielbiają kupować, ale nie cierpią, kiedy coś im się sprzedaje. Dlatego właśnie przy wykorzystaniu podejścia opartego o doradztwo, możesz zyskać najważniejszą rzecz w tym kontekście- czyli zaufanie swojego klienta. Jeśli etycznie i profesjonalnie doradzisz swojemu klientowi, automatycznie zauważy on, że dbasz o jego interes, a nie o swoją prowizję. To bardzo istotna kwestia- ogromna ilość agentów działa wręcz odwrotnie, przekładając swój prowizyjny interes nad dobro klienta.

Pamiętaj! Agresywna i perswazyjna sprzedaż może zadziałać na klienta raz- i jednokrotnie z pewnością zarobisz. Natomiast zwróć uwagę, że jeżeli zbudujesz z klientem relację opartą na zaufaniu i dbaniu o jego interes, nie tylko powróci on do Ciebie kiedy będzie potrzebował usługi pośrednictwa w przyszłości, ale i przyśle Ci wielu innych klientów. Zaufaj mi zatem- działając etycznie, w długofalowej perspektywie zarobisz znacznie więcej, niż usilnie dopinając sprzedaż na wszelkie możliwe sposoby.

Jak zostać agentem nieruchomości. Co powinieneś wiedzieć, zanim zaczniesz obsługiwać klientów?
Tak naprawdę, istnieje szereg umiejętności, ale też i wiedza, którą musisz opanować, aby profesjonalnie obsługiwać klientów na rynku nieruchomości. Mowa tu chociażby o podstawowych kwestiach prawnych- to między innymi umowy, które występują na rynku nieruchomości. Musisz wiedzieć, czym jest chociażby umowa rezerwacyjna, przedwstępna, deweloperska i przeniesienia własności. Musisz wiedzieć, kiedy zawierana jest warunkowa umowa sprzedaży, a także kiedy obowiązuje prawo pierwokupu. Oprócz tego, musisz znać podstawowe dokumenty do analizy stanu prawnego nieruchomości, takie jak akty notarialne, przydziały ze spółdzielni mieszkaniowych, księgi wieczyste i wiele, wiele innych. Musisz wiedzieć, jakie są rodzaje praw własności do nieruchomości, jakie podatki obowiązują sprzedającego i kupującego (oraz to, w jakich sytuacjach następuje zwolnienie z tychże). To ogromna ilość wiedzy, której nie nabędziesz w ramach krótkiego szkolenia- tę wiedzę zdobywa się bowiem latami.

Są oczywiście agencje, które twierdzą, że praca pośrednika to wyłącznie praca sprzedażowa. Tylko wówczas, wychodzi na to, że klient zapłaci kilka lub kilkanaście tysięcy złotych za… otworzenie drzwi i to mityczne „skojarzenie stron transakcji”. Takie podejście jest niestety na rynku powszechne i nie ma nic wspólnego z profesjonalnym świadczeniem usługi pośrednictwa w obrocie nieruchomościami.

Wiedza marketingowa- to też absolutny must have!
Oprócz wiedzy i etycznego podejścia, niezbędna będzie wiedza dotycząca marketingu. Twoje nieruchomości muszą być dobrze zareklamowane, aby klient w ogóle chciał przyjść na prezentację! Dlatego potrzebna będzie umiejętność tworzenia atrakcyjnych opisów nieruchomości- jeżeli tego nie potrafisz, zleć taką usługę profesjonalnemu
copywriterowi. To samo dotyczy zdjęć, ikonografik czy rzutów nieruchomości- to po prostu musi się pojawić. Całościowy przewodnik po marketingu biura nieruchomości znajdziesz w tym artykule.

Marka osobista agenta nieruchomości
Promowanie ofert to jedno, ale od samego początku swojej przygody z branżą nieruchomości, powinieneś zacząć budować swoją markę osobistą. Musisz promować siebie, jako specjalistę, wśród obecnych i potencjalnych klientów. Dzięki temu, to klienci zaczną zgłaszać się do Ciebie z propozycjami współpracy- nie zaś odwrotnie. A nie ukrywajmy- to właśnie pozyskiwanie klientów jest najtrudniejszym elementem pracy pośrednika w obrocie nieruchomościami. Jeżeli planujesz swoją karierę długofalowo, koniecznie poznaj tajniki personal brandingu.
Budowanie marki osobistej agenta nieruchomości poruszam w typ wpisie– i zapoznaj się z nim, aby jak najszybciej zyskać wizerunek specjalisty w branży.

Jak zostać agentem nieruchomości? Wybór odpowiedniego biura na początek współpracy
Jeśli zastanawiasz się, jak zostać agentem nieruchomości, z pewnością domyślasz się, że musisz wybrać swoje pierwsze biuro, z którym podejmiesz współpracę. Próba działania na własny rachunek bez jakiegokolwiek doświadczenia nie jest najlepszym pomysłem! Zdecydowanie lepiej będzie zatrudnić się w zewnętrznej agencji, nabrać nieco doświadczenia, a dopiero ewentualnie później rozważać założenie własnej firmy.

Wśród biur na rynku możemy wyszczególnić trzy typy pod kątem ich wielkości: małe, średnie i duże, sieciowe biura. To, co z pewnością odradzam, to sieciowe agencje- będziesz w nich traktowany jak przysłowiowy „numerek w korporacji”. Konstrukcja organizacyjna jakiejkolwiek korporacji (nie tylko nieruchomościowej) musi opierać się w pewnym sensie na procedurach i traktowaniu pracownika jako jednego z setek, jeśli nie tysięcy innych pracowników. Jeżeli zatem preferujesz prawdziwie partnerskie relacje, oparte na pewnej szczerości- zdecydowanie wybierz małe, lub co najwyżej średniej wielkości biuro.

W małym biurze najczęściej będziesz miał bezpośredni kontakt z właścicielem firmy i jest szansa, że nauczysz się od niego po prostu najwięcej. Poza tym, pamiętaj, że w korporacji przekazywana Ci wiedza będzie mocno dawkowana- abyś przypadkiem za bardzo się nie rozwinął i nie otworzył własnego biura. Dlatego też, w dużych agencjach z reguły będziesz musiał podpisać niekorzystne klauzule dotyczące zakazu konkurencji- co może znacznie utrudnić Twój rozwój jako agenta nieruchomości.

Szkolenia i kursy- nie oszczędzaj na nich
Nie zapominaj także o tym, że bycie agentem nieruchomości to niekończąca się edukacja. I mówię to zarówno jako osoba, która odbyła ponad 140 szkoleń, jak i osoba, która sama obecnie szkoli- zarówno agentów nieruchomości we własnym zespole, pośredników dla zewnętrznych firm, czy też w ramach indywidualnych mentoringów. Pamiętaj zatem o szkoleniach zarówno prawnych, jak i marketingowych. Te wszystkie kwestie podlegają systematycznej aktualizacji! Przepisy prawa zmieniają się raz na jakiś czas i musisz być na bieżąco, aby wiedzieć, co doradzać klientom. Jednak znacznie szybciej i dynamiczniej zmienia się świat marketingu internetowego. Tutaj, mamy do czynienia dosłownie z ciągłą pogonią za wiedzą. Bo o ile kwestie prawne zmieniają się co najwyżej kilka razy w roku i nie są zbyt obciążające, o tyle zmiany w algorytmach Google’a, Facebooka czy Instagrama są znacznie bardziej donośne i potrafią dosłownie wywrócić do góry nogami cały marketingowy świat. Wielokrotnie wspominam o tym na prowadzonych przeze mnie szkoleniach- marketing jest znacznie bardziej wymagającą branżą, niż nieruchomości. Oczywiście, marketing to mniejsza odpowiedzialność w porównaniu z nieruchomościami, ale tutaj jakakolwiek decyzja jednego z gigantów marketingowych sprawia, że… niemal wszystkiego trzeba uczyć się na nowo. Wiedzy jest zatem ogrom- i trzeba ją na bieżąco aktualizować, aby nie pozostać w tyle za konkurencją.

Jak zostać agentem nieruchomości- podsumowanie
Droga do tego, aby zostać agentem nieruchomości może być długa i wyboista. Należy jednak powiedzieć, że jest to zawód, który potrafi sprawiać naprawdę sporo satysfakcji i przyjemności z pracy. Miej na uwadze jednak, że generalnie jest to ciężki kawałek chleba- konkurencja jest duża, a rynek potrafi ulegać rozmaitym zawirowaniom. Wynikają one zarówno z aspektów czysto rynkowych, jak i wprowadzanych ustaw czy programów (na przykład słynny „bezpieczny kredyt 2%”, który znacząco wstrząsnął rynkiem mieszkań segmentu popularnego). Jeżeli jednak czujesz, że jest to droga dla Ciebie- nie wahaj się rozpocząć przygody z nieruchomościami.

Paweł Doliński

Paweł Doliński

Ekspert w branży nieruchomości i marketingu. Licencjonowany pośrednik i zarządca nieruchomości, były dyrektor ds. marketingu w jednej z największych firm deweloperskich w Polsce. Autor setek artykułów eksperckich. Prowadzi marketing biurom nieruchomości i deweloperom na terenie całego kraju. Pomaga klientom indywidualnym i inwestorom w poszukiwaniu lub sprzedaży nieruchomości.

Potrzebujesz podobnych artykułów?

Skontaktuj się, a przygotuję dla Ciebie eksperckie treści