Biuro nieruchomości Toruń. Agencja nieruchomości Toruń. Marketing nieruchomości

Rodzaje nieruchomości w polskim prawie

Udostępnij

Rodzaje nieruchomości w polskim prawie
Specjaliści zajmujący się sprzedażą mieszkań, działek czy domów w zasadzie codziennie posługują się pojęciem „nieruchomości”. Jest ono obecne dosłownie na każdym kroku naszej pracy- niezależnie od tego, czy obsługujemy klientów kupujących, czy też sprzedających swoje cztery kąty. Jaka jest jednak prawna definicja słowa „nieruchomość”? W tym artykule opiszę dokładnie, czym jest nieruchomość i jakie występują jej typy w polskim prawie. Zapraszam w głąb absolutnych branżowych podstaw! 

Nieruchomość- definicja
Jeżeli szukamy definicji pojęcia „nieruchomość”, to znajdziemy ją przede wszystkim w Kodeksie Cywilnym. Zgodnie z art.46
§ 1. KC., nieruchomość to:

„Nieruchomościami są części powierzchni ziemskiej stanowiące odrębny przedmiot własności (grunty), jak również budynki trwale z gruntem związane lub części takich budynków, jeżeli na mocy przepisów szczególnych stanowią odrębny od gruntu przedmiot własności.”
(Kodeks Cywilny, art. 46 § 1.)

W związku z tym, w Kodeksie Cywilnym znajdziemy 3 rodzaje nieruchomości:

·       Gruntowe

·       Budynkowe

·       Lokalowe

Najbardziej podstawową kategorią nieruchomości, będą oczywiście nieruchomości gruntowe. Dopiero na nich mogą powstać ewentualne, dodatkowe i odrębne nieruchomości: budynkowe oraz lokalowe (mieszkalne lub niemieszkalne). I jak wyżej wskazałem, mogą one stanowić odrębny od gruntu przedmiot własności.

Spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu to nie nieruchomość!
Na marginesie warto dodać, że w kontekście nieruchomości lokalowych, często ta forma własności mylona jest ze spółdzielczym własnościowym prawem do lokalu. To popularny błąd, bowiem jest to jeszcze inna forma własności- czyli ograniczone prawo rzeczowe. Jeżeli chcesz wiedzieć więcej na ten temat, przeczytaj artykuł:
czym się różni spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu od pełnej własności.

Paweł Doliński

Paweł Doliński

Ekspert w branży nieruchomości i marketingu. Licencjonowany pośrednik i zarządca nieruchomości, były dyrektor ds. marketingu w jednej z największych firm deweloperskich w Polsce. Autor setek artykułów eksperckich. Prowadzi marketing biurom nieruchomości i deweloperom na terenie całego kraju. Pomaga klientom indywidualnym i inwestorom w poszukiwaniu lub sprzedaży nieruchomości.

Potrzebujesz podobnych artykułów?

Skontaktuj się, a przygotuję dla Ciebie eksperckie treści