Biuro nieruchomości Toruń. Agencja nieruchomości Toruń. Marketing nieruchomości

Czym jest protokół zdawczo-odbiorczy? Poznaj najważniejsze informacje!

Udostępnij

Czym jest protokół zdawczo-odbiorczy? Poznaj najważniejsze informacje!
Kiedy dochodzi do sprzedaży nieruchomości, jednym z obowiązków dotychczasowego właściciela jest wydanie jej nowemu nabywcy. Nieodzownym elementem tego procesu jest… protokół zdawczo-odbiorczy, a w zasadzie- jego sporządzenie. Czym jest ten dokument i dlaczego jest tak ważny w całym procesie sprzedaży nieruchomości? Co powinien zawierać? A także kto powinien go przygotować? Przeczytaj poniższy artykuł i poszerz swoją wiedzę na ten temat!

Czym jest protokół zdawczo odbiorczy? Zacznijmy od podstaw
Jak wyżej wskazałem, protokół zdawczo odbiorczy to konieczny element przekazania nieruchomości nowemu właścicielowi. Co się w nim znajduje? Jeżeli mówimy o lokalu mieszkalnym, lokalu użytkowym czy domu, protokół powinien zawierać przede wszystkim spisane liczniki mediów, wraz z ich numerami- tak, aby mieć pewność co do tego, że wskazany licznik przynależy do danej nieruchomości. Szczególnie w kontekście mieszkań znajdujących się w budynkach wielorodzinnych, nierzadko łatwo o pomyłkę. Część liczników bowiem może znajdować się na zewnętrznym korytarzu czy w piwnicy budynku, przez co mogą zostać one pomylone z licznikami innego właściciela. Aby uniknąć takich niedopatrzeń, warto, żeby to sprzedający dokładnie wskazał konkretny licznik, a także go spisał- a kupujący powinien potwierdzić zgodność odnotowanego stanu każdego z nich. W przypadku, gdy w transakcji uczestniczy pośrednik w obrocie nieruchomościami, wówczas to on powinien wziąć ten obowiązek na siebie i sporządzić protokół w ramach świadczonej usługi.

Co jeszcze powinno znaleźć się w protokole zdawczo odbiorczym?
Oprócz spisania liczników, w dokumencie powinny znaleźć się dane sprzedającego, nowego nabywcy, a także data (a nawet godzina) sporządzenia protokołu i dokładny adres nieruchomości. Dodatkowo, protokół zdawczo-odbiorczy powinien zawierać spis wyposażenia, który pozostał w nieruchomości w ramach zawartej przez strony umowy. Ponadto, w protokole warto zawrzeć informację o tym, ile kompletów kluczy zostało przekazanych nowemu nabywcy.

Co kupujący powinien zrobić z protokołem zdawczo-odbiorczym?
Po sporządzeniu protokołu, nabywca nieruchomości powinien zgłosić się z nim do poszczególnych zakładów dostarczających media, aby przepisać liczniki na siebie. Teoretycznie, nowy właściciel może zdemontować stare liczniki i zażądać instalacji nowych, natomiast z reguły nie ma takiej potrzeby to po pierwsze, a po drugie, jest to procedura relatywnie kosztowna.

Oczywiście, podczas przekazania protokołu w poszczególnych firmach dostarczających media, zostanie spisany stan liczników z dokumentu. Jest to niezbędne, aby wiedzieć, od którego momentu rozliczać za media nowego nabywcę, a do którego momentu za rachunki odpowiada poprzedni właściciel nieruchomości.

Podsumowanie
Protokół zdawczo odbiorczy jest niezbędnym dokumentem, który wchodzi w skład całościowego przekazania nieruchomości nowemu nabywcy. Poza kwestiami wskazanymi powyżej, nie wolno zapominać o rzeczach w zasadzie oczywistych. Należy za każdym razem pamiętać chociażby o tym, ażeby protokół zdawczo-odbiorczy przygotować w dwóch egzemplarzach- po jednym dla każdej ze stron transakcji, czyli kupującego i sprzedającego. Na końcu dokumentu, nie może także zabraknąć podpisu obu stron, potwierdzających zgodność protokołu ze stanem faktycznym.

Na marginesie warto dodać, że protokół należy sporządzić także w przypadku transakcji najmu. Chodzi nie tylko o kwestie opłat za media (i tego, od kiedy płaci za nie nowy najemca), ale też kwestię stanu przedmiotów znajdujących się w mieszkaniu. Warto udokumentować to fotografiami- aby przy zdawaniu nieruchomości po zakończeniu umowy najmu uniknąć niepotrzebnych nieporozumień i oskarżeń o to, że najemca swoim działaniem znacząco pogorszył stan ruchomości znajdujących się w lokalu.

Paweł Doliński

Paweł Doliński

Ekspert w branży nieruchomości i marketingu. Licencjonowany pośrednik i zarządca nieruchomości, były dyrektor ds. marketingu w jednej z największych firm deweloperskich w Polsce. Autor setek artykułów eksperckich. Prowadzi marketing biurom nieruchomości i deweloperom na terenie całego kraju. Pomaga klientom indywidualnym i inwestorom w poszukiwaniu lub sprzedaży nieruchomości.

Potrzebujesz podobnych artykułów?

Skontaktuj się, a przygotuję dla Ciebie eksperckie treści