Biuro nieruchomości Toruń. Agencja nieruchomości Toruń. Marketing nieruchomości

Jak przygotować mieszkanie do sprzedaży?

Udostępnij

Jak przygotować mieszkanie do sprzedaży?
Jeżeli w najbliższej przyszłości czeka Cię sprzedaż Twojego mieszkania, z pewnością powoli zaczynasz rozumieć, ile obowiązków będzie na Ciebie czekało podczas całego tego procesu. W tym wpisie postaram się wszystkie te kwestie usystematyzować- i nakreślić pewien plan, który pozwoli Ci przejść przez całą transakcję w sposób jak najprostszy. Zapraszam zatem do lektury tego poradnika- dowiesz się z niego, jak przygotować mieszkanie do sprzedaży!

Jak przygotować mieszkanie do sprzedaży? Po pierwsze- dobrze oszacuj cenę rynkową
Pierwszym krokiem związanym z tym, jak przygotować mieszkanie do sprzedaży, będzie z pewnością precyzyjne oszacowanie wartości rynkowej Twojej nieruchomości. A dlaczego jest to tak niezwykle istotne? Rozmawiając z właścicielami lokali zauważam, że większość z nich twierdzi, iż warto zaproponować na początek nieco wyższą cenę- a nuż ktoś się skusi. Natomiast jeśli chętnych będzie brakowało, dopiero wówczas obniżą oni cenę ofertową mieszkania. I to jest właśnie jeden z największych błędów popełnianych przez właścicieli- mimo tego, że ta argumentacja brzmi z pozoru całkiem racjonalnie.

Dlaczego jest to błąd?
Ano dlatego, że przeszacowane oferty sprzedaży jakiejkolwiek nieruchomości sprawiają, że rynek bardzo szybko traci nimi zainteresowanie. Kiedy właściciel finalnie obniża cenę do bardziej rynkowych realiów, nieruchomość sprzedaje się znacznie ciężej, niż sprzedawałaby się w momencie, w którym właściciel od razu urealniłby swoje oczekiwania. Dzieje się tak dlatego, że oferty mieszkań bardzo szybko tracą tak zwany „efekt świeżości”. Kiedy oferta jest nowa i jeszcze „nieopatrzona” przez potencjalnych kupujących, zyskuje z reguły największe zainteresowanie. Później, ono po prostu spada- i to działa na niekorzyść sprzedających. Jeżeli zatem przeszacujesz wycenę swojej nieruchomości, może się okazać, że będzie Ci ją zdecydowanie trudniej sprzedać w późniejszym terminie- i z reguły ze znacznie niższą ceną.

Pomyśl też o jednej kwestii- potencjalny kupujący zauważy, że obniżasz cenę. Po pierwsze, będzie czekał na dalszą obniżkę, a po drugie, będzie to dla niego sygnał, że nieruchomość nie cieszy się specjalnym zainteresowaniem. W związku z tym, będzie on zdecydowanie bardziej skory do prób negocjacji ceny. Kierując się doświadczeniem, wiem, że czasami zaoferowanie nawet nieco „zaniżonej” ceny, może finalnie przynieść Ci najwyższe korzyści. Jeżeli bowiem Twoją nieruchomością zainteresuje się kilka osób, nic nie stoi na przeszkodzie, aby ich o tym poinformować- i poprosić o złożenie wyższej propozycji, niż wyjściowa cena ofertowa. Tym sposobem jesteś w stanie ugrać naprawdę znacznie więcej, niż gdybyś początkowo przeszacował cenę mieszkania, a później ją obniżał.

Po drugie- dobrze wysprzątaj mieszkanie i rozważ home staging
Absolutną podstawą przy sprzedaży mieszkania, jest gruntowne wysprzątanie nieruchomości. Co tu dużo mówić- musi ona po prostu błyszczeć! Każdy potencjalny nabywca chce czuć, że mieszkanie jest czyste i schludne. Zadbaj o to zawczasu- szczególnie, jeśli nieruchomość jest niezamieszkała od dłuższego czasu i trzeba nadać jej nowego blasku. Wszystko to sprawi, że kupujący od samego początku poczuje się w mieszkaniu po prostu lepiej. Oprócz tego, do rozważenia jest także home staging- czy cały zestaw technik przygotowujących nieruchomość do sprzedaży. Jeżeli chcesz dokładnie wiedzieć, co jest home staging i dlaczego warto z niego skorzystać, koniecznie przeczytaj mój osobny artykuł na ten temat. Znajdziesz w nim wszystkie wskazówki na temat tego, jak przygotować mieszkanie do sprzedaży od strony wizualnej.

Przygotowanie oferty na portale- zacznij od sesji fotograficznej
Mieszkanie wygląda jak milion dolarów? Świetnie! To teraz czas uwiecznić ten wizualny efekt na fotografiach. W Internecie możesz znaleźć mnóstwo poradników na temat tego, w jaki sposób zrobić dobre zdjęcia nieruchomości. Pamiętaj- wszyscy kupujemy najpierw oczami. Jeżeli zdjęcia będą nieprzekonujące, to szansa, że odezwie się do Ciebie zainteresowany klient, po prostu maleje. Jeżeli nie czujesz się na siłach w zrobieniu dobrych zdjęć, zatrudnij do tego celu fotografa- koszt takiej sesji wyniesie od 500 do 1000 złotych. Wszystko oczywiście zależy od ilości pomieszczeń do sfotografowania, jak i stawek specjalisty, na którego się zdecydujesz.

Opis nieruchomości jest równie ważny, co zdjęcia
To samo dotyczy przygotowania dobrego opisu nieruchomości. Jako osoba, która zajmuje się profesjonalnie również marketingiem, prowadzę jedną z największych agencji copywriterskich w Polsce. Zaufaj mi- tekst sprzedażowy jest niezwykle istotny. Nie wszystko przecież uchwycą zdjęcia! A słowo pisane, mimo kilku tysięcy lat funkcjonowania, nadal może przekazać masę emocji. Może wzbudzić zainteresowanie, przedstawić nieruchomość w jak najlepszym świetle i sprawić, że zachęcony świetnym opisem nieruchomości klient zjawi się u Twych drzwi. I to być może nawet szybciej, niż sądziłeś! Tutaj, znów- jeżeli słowo pisane nie jest Twoją najlepszą stroną, zatrudnij do tego celu kreatywnego copywritera, który swoim piórem wyczaruje prawdziwie zachwycający opis. Stawki profesjonalnych, zaawansowanych na rynku nieruchomości copywriterów nie powinny przekroczyć 200-300 złotych za świetny, przekonujący opis nieruchomości na sprzedaż. Szerzej o copywritingu w nieruchomościach piszę w tym artykule: copywriting w branży nieruchomości.

Jak przygotować mieszkanie do sprzedaży? Przygotuj odpowiednie dokumenty
Niezależnie od tego, czy jesteś właścicielem swojego mieszkania od lat, czy też dopiero niedawno otrzymałeś je na przykład w drodze spadku- warto zadbać odpowiednio wcześnie o komplet dokumentów. Często spotykałem się z właścicielami, którzy byli przekonani, że wszystkie formalności zorganizują w ciągu kilku dni- i że na pewno stan prawny nieruchomości jest uregulowany. Praktyka pokazuje jednak, że bardzo różnie z tym bywa. I nie zawsze jest to wina właściciela nieruchomości!

Jakie przeszkody możemy znaleźć na drodze pomyślnego przeprowadzenia transakcji?
Czasami możemy spotkać się z nieścisłościami w dokumentacji, które wynikają na przykład z omyłek pisarskich sądów wieczystoksięgowych, czy też notariuszy. Każdy z nas ma prawo się pomylić- wszyscy jesteśmy przecież tylko ludźmi. Natomiast to zawsze na właścicielu nieruchomości ciąży obowiązek sprawdzenia, czy wszystkie dokumenty niezbędne do sprzedaży jesteśmy w ogóle w stanie zorganizować w odpowiednim tempie i czy nie zawierają one błędów. Spis dokumentów, które będą potrzebne do sprzedaży mieszkania, znajdziesz tutaj.

Pamiętaj jednak, że każda transakcja może wymagać zupełnie różnych dokumentów- i jeżeli nie masz w tej kwestii doświadczenia, warto rozważyć pomoc profesjonalisty. Jeśli doszłoby do sytuacji, w której znajdziesz kupującego zainteresowanego zainwestowaniem setek tysięcy złotych w Twoje mieszkanie, a przy kompletowaniu dokumentów wyszłaby jakakolwiek „wtopa”- wówczas, stracisz tego klienta niemal na pewno. Emocje klientowi po prostu opadną! To samo dotyczy sytuacji, w której klient będzie chciał relatywnie szybko (na przykład ze względu na wyjazd) podejść do transakcji, a Ty nie będziesz do niej gotowy.

Przeprowadzając prezentacje, odłóż emocje na bok
No dobrze. Mieszkanie wysprzątane, świetne sfotografowane, opisane i opublikowane na portalach ogłoszeniowych? Teraz pozostaje czekać na klienta, który będzie chciał Twoją nieruchomość po prostu zobaczyć. Przeprowadzając prezentacje zawsze pamiętaj o tym, aby odłożyć emocje na bok- potencjalni kupujący będą naprawdę różni. Jedni mogą się spóźnić czy po prostu nie pojawić się na spotkaniu, inni mogą narzekać niemal na wszystko, co zobaczą. Kolejni mogą komentować wystrój Twojej nieruchomości niekoniecznie w taki sposób, w jaki byś sobie życzył. Ludzie są naprawdę różni- i jeżeli czujesz, że relatywnie szybko stracisz cierpliwość do spotkań z potencjalnymi kupcami, rozważ pomoc agenta nieruchomości. Zdejmie on za Ciebie ciężar umawiania prezentacji, a także ich przeprowadzania. Oprócz tego, wykona dla Ciebie szereg innych czynności.

W czym może pomóc Ci agent nieruchomości?
Jeżeli nie chcesz zajmować się sprzedażą swojej nieruchomości samodzielnie, warto rozważyć pomoc profesjonalisty. Zarówno jeśli chodzi o przygotowanie nieruchomości do sprzedaży pod kątem czysto wizualnym, jak i o zadbanie o odpowiednie zdjęcia i opis nieruchomości, czy też publikację na portalach ogłoszeniowych. Agent nieruchomości może Cię z tego wyręczyć! Ponadto, sprawdzi zawczasu stan prawny nieruchomości- tak, aby nie było żadnych „niespodzianek” w momencie, kiedy trafi się już klient chcący zapłacić odpowiednią cenę za Twoją nieruchomość. Wreszcie, pośrednik będzie Ci towarzyszył zarówno podczas umowy przedwstępnej, u notariusza, jak i przy wydaniu nieruchomości. To cały szereg czynności- i jeżeli nie czujesz się na siłach, aby je przeprowadzić samodzielnie, skorzystaj z pomocy profesjonalisty.

Od lat pomagam w skutecznym przeprowadzaniu transakcji na rynku nieruchomości. Choć moje biuro znajduje się w Toruniu, to działam na terenie całej Polski- jeżeli zatem poszukujesz profesjonalnej pomocy przy sprzedaży mieszkania czy innej nieruchomości, zgłoś się do mnie! Zadzwoń po numer 605 567 484 i sprawdź, co mogę dla Ciebie zrobić- również na odległość.

Paweł Doliński

Paweł Doliński

Ekspert w branży nieruchomości i marketingu. Licencjonowany pośrednik i zarządca nieruchomości, były dyrektor ds. marketingu w jednej z największych firm deweloperskich w Polsce. Autor setek artykułów eksperckich. Prowadzi marketing biurom nieruchomości i deweloperom na terenie całego kraju. Pomaga klientom indywidualnym i inwestorom w poszukiwaniu lub sprzedaży nieruchomości.

Potrzebujesz podobnych artykułów?

Skontaktuj się, a przygotuję dla Ciebie eksperckie treści