Zaświadczenie o zarobkach przy wynajmie mieszkania- czy właściciel może go żądać?
Czy właściciel nieruchomości na wynajem ma prawo zażądać od potencjalnego lokatora zaświadczenia o zarobkach?
Biuro nieruchomości Toruń. Agencja nieruchomości Toruń. Marketing nieruchomości
Meldunek a sprzedaż mieszkania
Jeśli planujesz kupić mieszkanie, z pewnością chciałbyś, aby nabyty lokal nie posiadał żadnych obciążeń prawnych. To oczywiste- nikt przecież nie chce nabyć mieszkania z wadą prawną! Jednak często w kontekście transakcji na rynku nieruchomości przewija się kwestia… osób zameldowanych w danym lokalu. Co należy wiedzieć o tym zagadnieniu przed sprzedażą lub nabyciem mieszkania? Czy można legalnie nabyć mieszkanie z zameldowaną osobą? I jakie ewentualnie skutki prawne to wywołuje? O tym wszystkim przeczytasz w dzisiejszym artykule!
Czym tak naprawdę jest meldunek?
Tak naprawdę, meldunek jest czynnością mającą na celu potwierdzenie przebywania danej osoby pod wskazanym adresem. Jest to wyłącznie cel ewidencyjny- czyli właśnie formalne potwierdzenie, że konkretna osoba przebywa w określonej lokalizacji.
Meldunku można dokonać w trzech formach:
· Pisemnej, przy użyciu dedykowanego formularza
· Elektronicznej, dzięki usłudze na platformie ePUAP
· Osobiście w urzędzie gminy, na terenie której znajduje się nieruchomość, w której chcemy się zameldować
Zameldować się można osobiście, z udziałem pełnomocnika, lub rodzica/opiekuna prawnego w przypadku dzieci do 18 roku życia. Jest to czynność nieodpłatna- tak samo jak pobranie zaświadczenia o zameldowaniu na pobyt stały.
Czy istnieje obowiązek meldunkowy w Polsce?
Wbrew pozorom i obiegowej opinii o zniesieniu obowiązku meldunkowego, nadal on w polskim prawie występuje- i dotyczy wszystkich obywateli kraju, bez wyjątku. Za meldunek odpowiedzialni jesteśmy osobiście, zaś w przypadku niepełnoletnich lub osób o ograniczonej zdolności do czynności prawnych (np. osoby częściowo ubezwłasnowolnione), odpowiadają za to ich rodzice lub opiekuni ustawowi.
I choć obowiązek meldunkowy nadal występuje, prawdą jest to, że prawo nie przewiduje żadnych sankcji za jego brak. Wyjątkiem są np. cudzoziemcy z krajów spoza Unii Europejskiej- tutaj, może zostać nałożona kawa grzywny za niedopełnienie obowiązku meldunkowego.
Sprawdź moje kursy nieruchomościowe!
Reszta artykułu poniżej
Czy można sprzedać mieszkanie z zameldowanymi osobami?
Przechodząc jednak do sedna artykułu- tak naprawdę, nic nie stoi (pod kątem formalnym oczywiście) na przeszkodzie, aby nabyć mieszkanie z zameldowanymi osobami. Jest to jak najbardziej legalne i może się wydarzyć. Skuteczność przeniesienia prawa własności do nieruchomości nie ma nic wspólnego z tym, czy w danym lokalu zameldowana jest jakakolwiek osoba. Akt notarialny sprzedaży lokalu jest niezmiennie wiążący- a do przeniesienia własności do nieruchomości dochodzi w momencie złożenia podpisów na umowie sprzedaży.
Co prawda, dobrym zwyczajem (i wręcz zalecanym, również przeze mnie w ramach prowadzonych kursów dla agentów nieruchomości) jest oczywiście poinformowanie sprzedających o potrzebie wymeldowania się z mieszkania, najlepiej niedługo przed umówioną datą podpisania aktu notarialnego sprzedaży lokalu. Ponadto, na dzień przed aktem (lub najlepiej- w jego dniu), należy pobrać z urzędu meldunkowego zaświadczenie o braku osób zameldowanych w lokalu. Za taki dokument należy zapłacić 17 zł, a z reguły wydawany jest on na miejscu. Dlaczego zaś najlepiej zrobić to w dniu aktu notarialnego? Ano dlatego, że de facto po odebraniu takiego zaświadczenia, można się… na nowo zameldować w mieszkaniu. Dlatego właśnie pewnym przyjętym zwyczajem jest pobieranie tego zaświadczenia w dniu umowy, a nawet bezpośrednio przed podpisaniem aktu notarialnego.
Demonizowanie osób zameldowanych
Tak jak wskazałem wyżej- dobrym zwyczajem jest wymeldowanie się z lokalu przed aktem oraz dostarczenie wyżej wymienionego zaświadczenia do notariusza. Niektórzy rejenci nawet potrafią odmówić sporządzenia umowy, jeśli tego dokumentu nie dostaną! Jest to oczywiście pewna troska o nabywców, natomiast należy dodać, że dokument ten de facto nie jest konieczny do skutecznego przeniesienia praw własności.
To, co jednak bardziej istotne, to fakt, że meldunek sam w sobie nie jest obciążeniem nieruchomości. Meldunek to wyłącznie czynność administracyjna, służąca celom ewidencyjnym- i nawet jeśli doszłoby do sprzedaży mieszkania z zameldowanymi osobami, to te osoby i tak nie mają prawa w mieszkaniu przebywać (w przeciwieństwie na przykład do służebności osobistej).
Nie jest zatem tak, że jeżeli omyłkowo nabędziemy mieszkanie z zameldowanymi osobami, to czekają nas z tego powodu jakieś nieprzyjemności. Nic wielkiego się nie wydarzy- a wymeldować te osoby będzie można nawet bez ich udziału. Dużo gorsza sytuacja dzieje się np. wówczas, gdy lokator mieszkania ma ważną umowę najmu, lub jak wyżej wskazałem, mieszkanie jest obciążone służebnością osobistą- wtedy, faktycznie, mogą nas czekać spore nieprzyjemności i ograniczenia w zawiadywaniu naszą świeżo nabytą własnością. Meldunek jest jednak w tym kontekście znacząco, ale to bardzo znacząco przeceniany i demonizowany. Powtórzę- wymeldować osoby można bez ich udziału, a nawet i wiedzy. Jest to co prawda procedura, która może się czasowo przedłużać (i oczywiście lepiej jej uniknąć), ale też nie jest to coś, z czym nie poradziłby sobie nawet przeciętny Kowalski.
Meldunek a sprzedaż mieszkania
Jak widać, kwestia meldunku jest znacząco demonizowana w ogólnym obiegu informacyjnym. Oczywiście warto posiadać do aktu notarialnego sprzedaży mieszkania dokument o braku osób zameldowanych w lokalu. Nie zmienia to jednak faktu, że dokument ten w żaden sposób nie wpływa na skuteczne (bądź nie) przeniesienie praw własności do nieruchomości, ani na to, czy dana osoba może faktycznie w mieszkaniu przebywać.
Ekspert w branży nieruchomości i marketingu. Licencjonowany pośrednik i zarządca nieruchomości, były dyrektor ds. marketingu w jednej z największych firm deweloperskich w Polsce. Autor setek artykułów eksperckich. Prowadzi marketing biurom nieruchomości i deweloperom na terenie całego kraju. Pomaga klientom indywidualnym i inwestorom w poszukiwaniu lub sprzedaży nieruchomości.
Czy właściciel nieruchomości na wynajem ma prawo zażądać od potencjalnego lokatora zaświadczenia o zarobkach?
Kto powinien zapłacić za umowę sprzedaży nieruchomości? A co z umowami z deweloperem i umowami najmu okazjonalnego? Sprawdź!