Biuro nieruchomości Toruń. Agencja nieruchomości Toruń. Marketing nieruchomości

PKE, czyli Prawo Komunikacji Elektronicznej w pośrednictwie w obrocie nieruchomościami

Udostępnij

PKE, czyli Prawo Komunikacji Elektronicznej w pośrednictwie w obrocie nieruchomościami
10.11.2024 roku, weszła w życie ustawa o pozornie banalnej nazwie „Prawo Komunikacji Elektronicznej”. Teoretycznie, biorąc pod uwagę pierwsze skojarzenia z nazwą ustawy, nie powinna ona zbytnio ingerować w codzienną pracę pośredników obrocie nieruchomościami. Jednak… nic bardziej mylnego. Nie tylko zmienia, co w zasadzie rewolucjonizuje ona codzienność każdego agenta nieruchomości. W jaki sposób? Co tak naprawdę zmienia ustawa i co warto o niej wiedzieć? O tym przeczytasz w dzisiejszym artykule!

 

Prawo Komunikacji Elektronicznej- podstawowe informacje
Prawo Komunikacji Elektronicznej wprowadza szereg zmian- zarówno dla przedsiębiorców, jak i konsumentów. De facto Prawo Komunikacji Elektronicznej zastępuje ustawę „Prawo Telekomunikacyjne”, która dotychczas regulowała analogiczne kwestie- między innymi te, które przedsiębiorców będą interesować najbardziej, czyli… komunikację z ich potencjalnymi klientami. Mowa to przede wszystkim o tak zwanym „zimnym” kontakcie z klientem- czyli takim, który odbywa się po raz pierwszy i to z inicjatywy firmy wobec klienta, który nie miał do momentu tegoż kontaktu żadnej interakcji z firmą. W praktyce, chodzi tutaj oczywiście o tak zwane zimne maile, a także (co ważniejsze w kontekście pośredników w obrocie nieruchomościami), zimne telefony.

 

Najważniejsza zmiana, którą wprowadza Prawo Komunikacji Elektronicznej
Najważniejsza zmiana w tym kontekście jest następująca: każdy kontakt z klientem bez uprzedniej, jednoznacznie wyrażonej zgody będzie równało się… łamaniu prawa. Co prawda, poprzednia ustawa Prawo Telekomunikacyjne również o tym wspominała, natomiast pozostawiała ona pewną furtkę interpretacyjną- i dlatego właśnie, mimo zakazu, zimne maile i telefony były czymś absolutnie powszechnym. Obecnie jednak, ustawa nie zostawia żadnego, dosłownie żadnego pola do nadużyć i swobodnych interpretacji- jeżeli chcemy kontaktować się z klientem, musi on dobrowolnie i w jasny sposób wyrazić na to zgodę. Po drugie zaś, wprowadzono wysokie kary finansowe za łamanie tychże przepisów: do 1 miliona złotych (!) lub 3% przychodu- jeśli te 3% przychodu będzie większe, niż 1 milion właśnie.

Zmian jest oczywiście więcej- ustawa na przykład zwiększa możliwości kontroli przedsiębiorstw w omawianym kontekście. Ponadto, nie będzie już można korzystać z ogólnodostępnych rejestrów do wykorzystywania ich do celów marketingowych, podobnie zresztą jak danych na stronach internetowych. Oczywiście, przedsiębiorcy będą mogli nadal kontaktować się z klientami, którzy byli np. jej dotychczasowymi kontrahentami, czy po prostu dobrowolnie wyrazili zgodę na kontakt z firmą.

 

Prawo Komunikacji Elektronicznej dla pośredników w obrocie nieruchomościami
Wszyscy w branży doskonale wiemy, że jedną z głównych metod pozyskiwania ofert sprzedaży nieruchomości, jest tak zwany cold calling. Opisywałem już dawno w tym artykule, że jest to katastrofalna metoda pozyskiwania klientów, z wielu powodów. Jednocześnie, dodałem w tamtym tekście kilka akapitów mówiących o tym, że jeśli weszłaby w życie jakakolwiek nowelizacja Prawa Telekomunikacyjnego albo RODO i zimne telefony zaczęłyby być naprawdę ścigane przez organy administracji rządowej, wówczas z rynku może zniknąć nawet 90% biur nieruchomości- bo nie będą miały one wówczas żadnej innej metody pozyskiwania klientów. A na długofalowe działania marketingowe, które przynoszą efekty po miesiącach czy latach, będzie już po prostu za późno.

Jakże prorocze były moje słowa- minęło zaledwie kilka miesięcy od publikacji tegoż artykułu, aby ustawa PKE całkowicie wyeliminowała legalność cold callingu, bez żadnych możliwość interpretacji przepisów na swoją korzyść. Dlatego też, jeżeli jesteś agentem nieruchomości- nie masz wyjścia. Musisz zacząć prowadzić swój własny, autonomiczny i przede wszystkim LEGALNY marketing, oparty o najnowocześniejsze metody i techniki. Jeśli takich poszukujesz- sprawdź mój kurs dla pośredników w obrocie nieruchomościami. Znajdziesz tam kilka modułów dotyczących pozyskiwania klientów w legalny i skuteczny sposób.

 

Picture of Paweł Doliński

Paweł Doliński

Ekspert w branży nieruchomości i marketingu. Licencjonowany pośrednik i zarządca nieruchomości, były dyrektor ds. marketingu w jednej z największych firm deweloperskich w Polsce. Autor setek artykułów eksperckich. Prowadzi marketing biurom nieruchomości i deweloperom na terenie całego kraju. Pomaga klientom indywidualnym i inwestorom w poszukiwaniu lub sprzedaży nieruchomości.

Potrzebujesz podobnych artykułów?

Skontaktuj się, a przygotuję dla Ciebie eksperckie treści